Et bevisst bakholdsangrep fra Støre-regjeringen

Fylkesrådet var denne uken klar til å sette siste punktum i forslaget til budsjett 2025. Et budsjett det har blitt jobbet omhyggelig med i et halvt års tid. Så ble forslag til statsbudsjett for 2025 lagt frem og Akershus fikk en regning på en kvart milliard kroner fra Støre og Vedum.

Anette Marie Solli. Foto: Marius Fält-Vannum, Akershus fylkeskommune.

Fylkesrådet i Akershus, bestående av Høyre, Frp, Venstre og Krf, var denne uken klar til å sette siste punktum i forslaget til budsjett for 2025. Et budsjett det har blitt jobbet omhyggelig med i et halvt års tid. Så ble forslag til statsbudsjett for 2025 lagt frem og Akershus fikk en regning på en kvart milliard kroner fra Støre og Vedum.

Fylkesrådet informerte i dag fylkestinget om at budsjettfremleggelsen mandag 14. oktober 2024 kl. 10.00 er utsatt til mandag 21. oktober kl. 10.00.

-Fylkesrådet var klar til å legge frem et ansvarlig budsjettforslag mandag 14. oktober. Så kom ekstraregningen fra Støre-regjeringen. Det endret premissene for vårt budsjettforslag dramatisk, sier fylkesrådsleder Anette Marie Solli.

Årsaken til at Akershus nå får en uventet inntektssvikt i 2025 er en oppdatering som Kommunaldepartementet har gjort i grunnlaget for den såkalte utgiftsutjevningen i fylkeskommunenes rammetilskudd. Denne oppdateringen bruker ikke å gi så store utslag. I år gjorde den det. Det var ikke varslet – og ikke forventet.

Solli stiller seg spørsmålene.
-Hvor skal vi kutte? Skal vi satse på færre kollektivavganger, høyere priser, eller i verste fall begge deler? Eller skal vi kutte i skolen? Vi er et fylke med allerede stappfulle klasserom.

-For fylkesrådet blir det nå viktigst å ha gode nok tjenester for innbyggere i dag, men også sikre et bærekraftig fylke for fremtidige generasjoner, avslutter Solli.