For lite, for sent
Samferdselsministeren fra Arbeiderpartiet har oversett oss i fire måneder og det eneste han nå kan love er å sende et forslag om åpning av kollektivfelt for elbiler i helgene på høring.
Skrevet av Anette Solli, fylkesrådsleder i Akershus og Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel i Akershus.
Det er overraskende at Arbeiderpartiets gruppeledere applauderer den tafatte innsatsen Støre-Regjeringen legger ned for innbyggerne i Akershus, og spesielt Asker og Bærum. Akershus Ap må være kjent med trafikkaoset som Støre-regjeringen har påført oss, og at fylkeskommunens ressurser er strukket til det ytterste for å opprettholde buss- og båtavganger. Løsningen på dette er altså ikke flere høringer, men handling.
Akershus trenger en tiltakspakke for kollektiv, slik Solberg-regjeringen gjorde sist innbyggerne våre ble påvirket av tunellrehabiliteringer i Oslo. Det som nå blir gjort er at pengene blir sendt til Oslo og problemene blir overført til Akershus. Det er ikke noen av oss tjent med. Kollektivfeltet må også åpnes for samkjøring med to eller flere passasjerer i elbilen.
E18 vestover er en av landets mest trafikkerte strekninger, og tiltaket med å kaste elbiler med passasjer ut av kollektivfeltet har vist seg å være katastrofalt for lokaltrafikken i Asker og Bærum. E18 fungerer ikke bare som en riksvei gjennom området, men også som en viktig lokalvei for innbyggerne.
Mangelen på kapasitetssterke sideveier mellom Asker og Sandvika gjør det ekstra frustrerende at en tredjedel av eksisterende veikapasitet står ubrukt. Statsråd Nygård jubler over 15 000 færre biler på E18, men overser at mye av denne trafikken i stedet har flyttet seg til lokalveiene i fylket vårt.
For de mange som har byttet til kollektivtransport hjelper det lite at bussene går fortere på E18, når de uansett blir stående i kø på lokalveiene. Kork og kaos her skaper også farlige situasjoner for skolebarn i trafikken.
Vår jobb må være å gjøre hverdagen litt enklere for folk i fylket vårt. De store hverdagsproblemene til innbyggerne blir ikke løst av nye høringer. Nå må det vises vilje for at folk i Akershus skal komme seg raskere frem og tryggere hjem.
Kronikken har stått på trykk i Budstikka.