Fra kollektiv soneforvirring til sonefornuft
Fylkesrådet i Akershus, som består av Høyre, Frp, Venstre og KrF er nå i gang med å utrede en ny takst- og soknestruktur for Akershus, skriver Håkon Snortheim.
Da dagens takst- og sonestruktur for kollektivtrafikken ble lansert i 2011, skjedde det samtidig som iPhone 4S revolusjonerte mobiltelefonmarked med et selfiekamera. Selv om teknologien har gjort mobiltelefonene bedre, er likevel sonestrukturen i Akershus den samme.
Sonestrukturen har vært til glede for noen, men også til frustrasjon for mange. Dagens system gjør at enkelte lange reiser kan være billige, mens korte reiser kan være dyre. Da prismodellen i Akershus og Oslo ble lansert i 2011, var målet å skape et system som kunne skrives ut og forstås på et A4-ark. Men i 2024 skal ikke en printer sette stopper for et mer fornuftig og moderne sonesystem.
Fylkesrådet i Akershus, som består av Høyre, Frp, Venstre og KrF er nå i gang med å utrede en ny takst- og sonestruktur for Akershus. Sammen med Ruter og Transportøkonomisk Institutt har vi nå de beste fagmiljøene i Norge på saken. Målet er et takst- og sonesystem som tar utgangspunkt i individuelle reiser.
Selv om et nytt billettsystem aldri kan komme fort nok for noen, er det likevel viktig at vi holder hodet kaldt. Over halvparten av Ruters inntekter kommer fra salg av billetter. Inntektene brukes til å videreutvikle kollektivtilbudet. Derfor må vi utrede det nye takst- og sonesystemet godt nok til at den nye modellen ikke får noen uventede konsekvenser. Det innebærer også at det helt sikkert vil bli lagt mer og mindre populære endringer på bordet før vi bestemmer oss for hva vi går videre med. Arbeidet vil ta tid, men det er likevel så viktig at vi må gjøre det skikkelig. Målet er å se konturene av et nytt takst- og sonesystem i løpet av 2025.
Fylkesrådet i Akershus mener at tiden er inne for å omfavne hva moderne teknologi kan gi oss. For mange år siden mente politikerne at det var avgjørende for kollektivtrafikken at de reisende kunne kjøpe Ruterbillett på SMS. Det kan vi humre litt av i dag. Skal det være attraktivt å reise kollektivt, bør billettsystemet oppleves mer rettferdig. Ny teknologi åpner for nye og mer fornuftige løsninger.
Nå er det på tide å oppdatere sonesystemet fra en tid da vi omtalte nye TV-er som «flatskjerm» og Kate Middleton fortsatt var ugift.
Innlegget har tidligere stått på trykk i flere lokalaviser i Akershus.