Fylkesrådet styrker Akershus for fremtiden

Fylkesrådet Solli sitt forslag til neste års budsjett for Akershus ble i dag vedtatt i fylkestinget. Tiden med Viken er forbi, og vi går nå nye Akershus i møte med alle de mulighetene det gir oss.

Fylkesrådsleder Anette Solli og gruppeleder Kari Sofie Bjørnsen.

Fylkesrådet Solli, bestående av Høyre, Frp, Venstre og KrF, sitt forslag til budsjett for 2024 ble i dag vedtatt i fylkestinget. Innsatsen til Akershus for en ren Oslofjord styrkes, det legges inn en satsning for å skape bedre og tryggere framkommelighet for innbyggerne, og flere ordninger for å få flere til å fullføre og bestå videregående utdanning kommer på plass.

Akershus tar ledertrøya i arbeidet for en renere Oslofjord
Gruppeleder for Høyre i fylkestinget, Kari Sofie Bjørnsen, er godt fornøyd med neste års budsjett og peker spesielt på økt satsing for en renere Oslofjord som svært etterlengtet.

Jeg er veldig stolt over at fylkesrådet kommer opp med en ordentlig satsning – allerede i sitt første budsjett når det gjelder Oslofjorden. Dette har jeg personlig, og Høyre, og flere andre partier, kjempet for i flere år. Endelig ser vi handling i form av større summer og ikke bare ord og småpenger som vi fant i budsjettene fra Ap og Sp, sier Kari Sofie Bjørnsen.

Fylkesrådet setter av 25 millioner kroner til et Oslofjord-fond og vil at Akershus skal ta styringen i arbeidet, som må gjøres i samarbeid med stat, kommuner, næringsliv og frivilligheten. Fondet skal støtte tiltak og prosjekter knyttet til bl.a. avløp, landbruk, næringsutvikling, vannforvaltning, friluftsliv, båttrafikk, kommunalt og regionalt planarbeid, utdanning, FoU og innovasjon.

Reverserer regjeringens kutt

Regjeringen har i statsbudsjettet for 2024 foreslått å avvikle ordningen Regionale forskningsfond. Dersom det skjer, vil fylkeskommunens arbeid med forskningsbasert innovasjon falle helt bort.

En av de største utfordringene innenfor næringsutvikling er mangel på kommersialisering av forskning. Derfor er det flott at fylkesrådet prioriterer 4,6 millioner kroner til en egen fylkeskommunal ordning, fortsetter Bjørnsen.

Vil inkludere flere inn i arbeidslivet

Fylkesrådet ønsker også at flere skal inkluderes i arbeidslivet og mener at det er behov for egen støtteordning for sosiale entreprenører og integrering i arbeidslivet.

I budsjettet har de funnet rom for å prioritere 1,5 million kroner til sosiale entreprenører. Vi trenger aktører som tør å tenke litt annerledes slik at flere kan få en fot innenfor arbeidslivet. Sosiale entreprenører gjør dette ved å skape nye løsninger på sosiale problemer, avslutter Bjørnsen.