Høyre står for et godt, seriøst og rimelig drosjemarked

I et leserinnlegg 7. november forsøker Steinar Ottesen, fylkestingsmedlem for Akershus Arbeiderparti, å gi inntrykk av at Høyre ønsker «cowboytilstander» i drosjenæringen. Det stemmer ikke.

Når Arbeiderpartiet prøver å tegne et bilde av et «ville vesten» i drosjemarkedet, er det greit å minne om at det er Høyre som er sheriffen. Vi ønsker en seriøs, trygg og tilgjengelig drosjenæring, men vi vil ikke støtte tiltak som faktisk fører til høyere priser og dårligere tilbud. Det er nettopp dette som er problemet med makspris.  

Makspris hemmer konkurransen
Erfaring fra andre markeder viser at når myndighetene setter en makspris, blir den i praksis en minimumspris. Konkurransen forsvinner, og prisene holder seg kunstig høye. Konkurransetilsynet har også pekt på at makspris er en dårlig løsning fordi den hemmer konkurranse og gjør det vanskeligere for kundene å få et rimelig tilbud.  

Høyres mål er at flest mulig skal ha råd til å ta drosje, også utenfor de store byene. Vi vil ha et marked som fungerer, med trygge og seriøse aktører, ordnede forhold og rimelige priser. Liberaliseringen av drosjemarkedet var i hovedsak en god reform, men vi erkjenner at den fikk noen uheldige konsekvenser. Derfor støtter vi flere av grepene regjeringen nå har tatt – som krav om sentraltilknytning og bruk av taksameter. Det styrker seriøsiteten i bransjen, og det er positivt.   Men å innføre makspris på toppen av dette blir som å skyte spurv med kanoner. Det løser ikke utfordringene i drosjenæringen – det skaper nye.

Terje Hegge

Fylkestingsrepresentant (H) og medlem i komité for samferdsel og mobilitet i Akershus