Kunst og kultur i nye Akershus

Trine-Lise Østlund Blime og Kari Sofie Bjørnsen. Foto: CF Wesenberg.

Et rikt kulturliv består av både profesjonelle kunstnere og utøvere, men også av mange frivillige og amatører. Høyre vil være en aktiv støttespiller for kultursatsinger i hele fylket og bidra til at både profesjonelle og frivillige aktører får gode rammevilkår for å videreutvikle det frie kulturlivet.

I en rapport som WHO lanserte i 2020 kunne man lese at kunst spiller en viktig rolle for folks psykiske og fysiske helse. Både som utøvere, besøkende eller tilskuere vil kunst og kultur gi positive helseeffekter. Kulturlivet er for oss også en viktig forutsetning for et åpent demokratisk samfunn. Vi er glade for at et borgerlig styre i nye Akershus slår fast at kulturlivet har en viktig plass i samfunnet.

Det betyr mye for lokalsamfunnene at det finnes et godt frivillig kulturliv, som for eksempel kor, korps og amatørteater. Dette er lavterskeltilbud i kommunene som også fylket bør bidra til å styrke. Det er viktig å ha et breddetilbud innenfor kultur, slik som vi er vant til at idretten legger til rette for breddeidrett. Det er på den måten vi kan gi flest mulig innbyggere et tilbud, særlig barn og unge.

Vi ønsker også å bidra til at de som har store mål og drømmer innenfor sin kulturutøvelse kan få utvikle seg. I budsjettet for 2024 økte vi talentsatsingene for barn og unge innen musikk, dans, teater og visuell kunst med 3,6 millioner. Å gi flere barn og unge muligheter til å satse på sine drømmer vil styrke lokalsamfunnene og gjøre de mer attraktive.

Det å legge til rette for at innbyggerne selv skal kunne utøve og utvikle seg selv innenfor dans, musikk, sang og kunst er viktig, men vi skal ikke glemme at de aller fleste innbyggerne vil ønske å oppleve kunst som tilskuer. Vi vil derfor sikre at NITJA senter for samtidskunst kan videreutvikle sitt tilbud, og vi har allerede bevilget mer penger til Henie Onstad Kunstsenter. En etterlengtet ombygging av Henie Onstad skaper mer involvering av publikum, særlig for barn og unge, kan endelig komme på plass.

Kulturinstitusjonene har dyktige medarbeidere og ledere. For oss er det viktig å bidra til at deres evne og mulighet for publikumsutvikling og egeninntjening styrkes. Et eksempel på dette er at Oscarsborg som visningssted og arena for musikk og konserter gis mulighet til å utvikles i samarbeid med kommersielle interesser.

Vi er bare i starten på en fireårsperiode med borgerlig styre i det nye fylket, men allerede nå ser vi at kultur blir prioritert høyere enn det har blitt de fire siste årene. Akershus skal bli Norges beste kulturfylke.

Kari Sofie Bjørnsen, gruppeleder for Høyre i Akershus fylkesting
Trine-Lise Østlund Blime, Høyres nestleder i komite for kultur og mangfold

Innlegget stod først på trykk i Budstikka 19.02.2024.