La private teste ut nye mobilitetsløsninger
Akershus er et fylke med et av landets høyeste trykk på kollektivtrafikken. Bare i løpet av 2024 ble det gjennomført rundt 66 millioner reiser med regionbussene i fylket. I tillegg kommer de millionene av reisende som daglig bruker buss, trikk, bane og tog. Mange har derfor kollektivtransporten som en vanlig del av pendlerhverdagen, men det er fortsatt mange som velger å kjøre bil fordi det er mer behagelig, enklere eller man har behov for det.
Skal flere velge kollektivt, må tilbudet videreutvikles. Ruter jobber hver dag med å forbedre kapasitet og kvalitet og gjør en veldig god jobb, men Høyre mener at offentlig innovasjon alene ikke er nok. Vi må også åpne for at private aktører kan være med på å utvikle løsninger som det offentlige ikke kan eller rekker å utforske.
For å møte fremtidens mobilitetsbehov foreslår Høyre, sammen med resten av de borgerlige partiene i Akershus, at Oslo og Akershus bør være testområde for ny mobilitet. Det skal gjelde både i fast infrastruktur og i nye transportløsninger. Det handler om å gi folk et bedre, tryggere og mer miljøvennlig tilbud, og om å bruke pengene smartere.
Vi må være positive til private tiltak som kan være et supplement til dagens kollektivtilbud for å gjøre hverdagen enklere for folk.
Vi vil derfor ikke stoppe private initiativ som kan hjelpe oss å nå målene for mobilitet i regionen. I vårt nabofylke Buskerud skjer dette allerede i Drammensregionen, der næringslivet har vært med på å teste ut nye båtløsninger.
Når private aktører får bidra, får vi ikke bare flere idéer på bordet, men det kan gjøre at vi får flere pilotprosjekter, mer læring og raskere skalering. Sammen kan vi utvikle løsninger som gjør transporten grønnere, smartere og mer tilgjengelig.
Oslo og Akershus er perfekte stedet å la private prøve ut sine idéer. Vi har en stor befolkning, mange kollektivreisende, teknologiske miljøer og næringsliv som ønsker å bidra. Skal vi komme videre, må vi åpne døren for flere aktører som vil være med å løse mobilitetsutfordringene.
Vi trenger mer innovasjon i transporten, og da må vi være positive til at private som ønsker å teste ut nye løsninger skal kunne gjøre det uten at det går utover Ruter sitt arbeid.