Nå innføres fritt skolevalg i Akershus

Neste år kan ungdomsskoleelever søke seg til den skolen de selv ønsker, postnummer skal ikke lenger avgjøre hvilken skole elevene kan gå på.

Anine Norén og Lise Hagen Rebbestad

Et flertall i fylkestinget bestående av Høyre, Venstre, Frp og KrF har vedtatt fritt skolevalg som inntaksordning i Akershus. Akershus har tidligere hatt fritt skolevalg, men i Viken har elevene forholdt seg til et «nærskoleprinsipp» som inntaksordning.

– Dette er en gledens dag for elevene i fylket vårt som endelig får en mulighet til å påvirke fremtiden sin, uttrykte fylkesråd for utdanning, Lise Hagen Rebbestad, da fylkestinget vedtok fritt skolevalg 14. desember.

Fylkesrådet bestående av Høyre, Venstre, Frp og KrF har hatt fritt skolevalg som en hovedsak og fremmet derfor saken til behandling ved første anledning.

– Forrige gang vi var Akershus hadde vi Norges beste skole. Nå får vi endelig tilbake inntaksordningen vi hadde stor suksess med den gangen, forteller fylkesråden videre.

Komitéleder for opplæring og kompetanse, Anine Norén, er også glad for at elevene i Akershus får tilbake fritt skolevalg.

– Vi vet at det er like mange ulike grunner til å velge en skole som det finnes elever. Noen ønsker å gå på nærskolen, mens andre ønsker et nytt miljø eller en spesifikk profil eller andre fag på skolene. Derfor er det viktig at elevene i Akershus nå får tilbake fritt skolevalg, sier Anine Norén.

– Et postnummer burde ikke påvirke ungdoms jakt etter drømmene sine. Fritt skolevalg er den eneste inntaksordningen som sikrer alle elevers rett til å søke drømmeskolen, avslutter Norén.

Fritt skolevalg vil praktiseres slik at elevene kan søke seg til skoler innenfor egne regioner. Regionene er delt opp i Asker og Bærum, Follo og Romerike. De nye kommunene i Akershus, Lunner og Jevnaker, vil tilhøre regionen Romerike, men det vil være en mulighet for å gå på nærliggende skoler i både Buskerud og Innlandet. Ordningen innebærer en garanti mot urimelig lang reisevei.