Nøkkelen til god eldreomsorg er flinke fagfolk

Gjennom hele valgkampen har LO og venstresiden forsøkt å få offentlig/privat-debatten i eldreomsorgen til å fremstå som den store utfordringen.

Det er en avsporing fra det som er den virkelige utfordringen; mangelen på fagfolk og kvalitet i omsorgen. Den enkelte bruker og pårørende er ikke først og fremst opptatt av om tilbyderen er kommunen eller en privat bedrift som leverer tjenesten i avtale med kommunen. De er opptatt av om de får et tilbud, og om det tilbudet er godt. Nøkkelen til gode tjenester er flinke folk. Da må vi jobbe med hvordan vi beholder det gode helsepersonellet vi har, og hvordan vi tiltrekker oss flere.

Også i Akershus er arbeidet med å rekruttere og beholde helsepersonell i våre kommuner krevende. Utfordringene vil bli større fremover om ikke vi gjør en innsats nå. På landsbasis slutter en av fem sykepleiere i yrket innen ti år etter endt utdanning. Stadig færre søker seg til sykepleierstudiet, og altfor mange ansatte i eldreomsorgen har en arbeidshverdag de ikke kan leve med. Stort ansvar og en høy arbeidsbelastning er en vanlig årsak til høyt sykefravær og at mange slutter i yrket.

For Høyre er kvalitet i eldreomsorgen en fanesak. Vi lanserer nå en nipunktsplan med våre viktigste tiltak for å satse mer på alle som jobber i omsorgstjenestene i kommunene:

• Flere ufaglærte skal få bli faglærte Høyre vil redusere andelen ufaglærte i brukerrettet omsorg i kommunene med 10 prosent innen 2030. Det trengs kompetanse for å gi gode tjenester til eldre med sammensatte behov. Høyre vil få flere helsefagarbeidere gjennom å tilby flere ufaglærte å ta fagbrev.
  • Flere skal få etter- og videreutdanning Det må utdannes flere klinisk avanserte sykepleiere og flere skal tilbys masterutdanning i rus og psykisk helse. Vi må sikre sykepleiere flere karriereveier og heve kompetansen over hele linjen.
  • Flere ledere skal få lederutdanning Godt arbeidsmiljø er et lederansvar og kan påvirke både sykefravær og turnover på en arbeidsplass. Vi vil øke antallet plasser på den nasjonale lederutdanningen for primærhelsetjenesten som ble startet i 2015.
  • Etablere primærhelseteam i alle kommuner I primærhelseteam jobber flere yrkesgrupper sammen i team rundt pasienten, for eksempel fastlege, sykepleier, psykolog, ernæringsfysiolog også videre. Tverrfaglighet er særlig viktig for pasienter med sammensatte behov, slik som eldre med mange ulike diagnoser.
  • Mer fleksibel sykepleierutdanning Høyre vil sikre rekruttering til sykepleierutdanningen gjennom desentraliserte og fleksible studieløp.
  • Flere faste team i hjemmetjenesten, så pasienten får færre å forholde seg til Mange eldre opplever at hjemmetjenesten består av ukjente fjes som ikke kjenner dem og heller ikke vet hvilke behov de har. Faste team sikrer kontinuitet og trygghet.
  • Alternative turnusordninger for mer kontinuitet og heltid Langturnuser og alternative turnusordninger bidrar til mer heltid, lavere sykefravær, kontinuitet i pleien, og en mer forutsigbar hverdag for både pasienter og ansatte.
  • Flere kommuner må ta i bruk prosjektene «Tørn» og «Jobbvinner» KS-prosjektet Tørn skal øke heltidsandelen og andelen ansatte med formell helsefaglig kompetanse i kommunene. KS-prosjektet Jobbvinner skal rekruttere og beholde sykepleiere og helsefagarbeidere til kommunens helse og omsorgstjenester.
  • Arbeide mer systematisk for å redusere sykefravær Det er et stort forebyggingspotensial for fravær innen hjemmetjenesten. Da må det til et systematisk samarbeid mellom bedriftshelsetjeneste, tillitsvalgte og verneombud, NAV og arbeidsgiver. Med redusert sykefravær går vikarbruken ned og kvaliteten i omsorgen blir bedre.

Vaktene i eldreomsorgen, både i hjemmetjenesten og i sykehjem, er travle og hektiske. Ansatte står overfor sårbare eldre som har mange diagnoser, er svært syke og har sammensatte behov. Det er kjent at vi ikke gjør nok for å bekjempe underernæring, overmedisinering og ensomhet hos sårbare eldre. Høyre vil løse disse virkelige problemene som eldre og deres pårørende opplever i hverdagen. Utfordringen er ikke at det er noen få private av landets over 900 sykehjem som leverer og kommer til å levere eldreomsorg i avtale med norske kommuner.

Utfordringen er at vi ikke godt nok møter syke eldres behov for sammenheng i helsehjelpen og trygghet for at det ikke er altfor mange mennesker å forholde seg til. Da kan vi ikke leve med at sykefraværet i omsorgstjenesten er skyhøy, med en vikarbruk som har skutt i været og at pasienter på sykehjem slik VG har fortalt om, kan oppleve å bli stelt av minst 61 forskjellige ansatte på ett år.

Høyre vil skape en faglig sterk eldreomsorg, både fordi det hever kvaliteten for den som trenger hjelp, men også fordi vi vet det er viktig for å motivere og beholde helsepersonellet som jobber i tjenesten.