Vi må redde Oslofjorden!

Oslofjorden er en av Europas mest besøkte fjorder, og den med tettest antall småbåter, hele 385 000. I tillegg er det Norges største hytteområde og en stor reiselivsdestinasjon. For svært mange av landets innbyggere er Oslofjorden en av våre største ressurser for næring, fritid og rekreasjon.

Jordbruket påvirker Oslofjorden i stor grad. Avrenning fra jordbruksarealer bidrar med næringssalter, organisk materiale og partikler som påvirker økologien i elver, innsjøer og kystvann. I Oslofjorden bidrar denne avrenningen og utslipp til oppblomstring og for stor tilgang av næringssalter, som ikke er ønskelig. Landbruket i kommuner som er langt geografisk fra fjorden har stor effekt på tilstanden i fjorden. Det er særlig pløying om høsten, når plantene ikke klarer å ta opp næringssalter på samme måte som om våren, at næringssaltene renner ut i elver og vassdrag som ender i Oslofjorden.

«Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden» gir oss et godt kunnskapsgrunnlag, sammen med rapporter fra NIVA og andre. For Høyre er det viktig å følge opp den helhetlige tiltaksplanen Regjeringen Solberg la fram i 2021.