Oslofjorden – endelig!

Endelig! Et nytt, styrende organ, som tar ansvar for Oslofjorden, skriver fylkestingsrepresentantene Anine Norén og Kari Sofie Bjørnsen.

Anine Norén, fylkestingsrepresentant, og Kari Sofie Bjørnsen, gruppeleder.

Mange frivillige fra næringsliv og politikk har jobbet med å sette søkelyset på en døende fjord og har fokusert på handling. Endelig blir Oslofjorden tatt på alvor. Til nå har regjering og avtroppende fylkesråd i Viken kun bevilget småpenger. Oslofjord-kommunene har i noen grad bidratt med midler til opprydningstiltak, hvilket er bra, men det monner ikke. Vi må rense vann og avløp og gjøre noe med avrenning fra landbruket. Noen kommuner har gjort en god jobb, andre ikke fullt så god.

25 mill. kroner har fylkesrådet funnet plass til i sitt første budsjett. For lite, vil noen si; det trengs midler i en helt annen størrelsesorden. Det er riktig, men det er en god start, som viser at fylkesrådet mener alvor med sin politiske plattform, der Oslofjorden har et eget kapittel. Der står det: «Fylkesrådet mener at et forpliktende samarbeid mellom alle forvaltningsnivåer, næringsliv og Oslofjordrådet kan skape gode, varige løsninger. Oslofjorden er et nasjonalt anliggende, hvor alle som forurenser, også staten, må være med og betale om vi skal kunne friskmelde fjorden. Fylkesrådet mener det må bevilges betydelige midler over statsbudsjettet til å ruste opp kommunenes avløpsrenseanlegg.»

Ved å bevilge friske midler, tar Akershus ledelsen i dette arbeidet. Vi skal jobbe for at alle som bryr seg om fjorden bidrar. Vi har midlene til økt innsats, hvor blant annet insentiver for storskala fjordrydding styrkes og vi skal arbeide for avgiftsfrie innleveringsordninger for avfall.

Frivilligheten spiller en stor rolle i arbeidet og skal støttes og styrkes. Større vernesoner, der fangst og fiske er forbudt inntil et sunt liv i fjorden er gjenopprettet, skal være kunnskapsbasert og i dialog med fiskerinæringen. Reservater er aktuelt, eksempelvis for hummer og fisk, bygging av rev og ålegressenger. Det skal legges til rette for dyrking av tare, tunikater m.m. som bidrar til bedret fjordhelse og næringsutvikling.

Fremtidige generasjoner skal få oppleve en levende og ren fjord. I samarbeid med nabofylkene, kommunene i Akershus og staten, frivillighet og næringsliv, vil arbeidet med å redde Oslofjorden nå intensiveres. Endelig har fjorden fått en betydelig sum penger, slik at det viktige arbeidet kan få større kraft!