Rom for å være lærer

For Høyre er det viktig å prioritere kunnskap og mestring i skolen. Når den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring er læreren, må vi prioriterer lærere, deres kompetanse og laget rundt dem for at elevene skal lære mest og best mulig, skriver Anine Norén, leder av komité for opplæring og kompetanse i Akershus.

Anine Norén, leder av komité for opplæring og kompetanse i Akershus.

5. oktober markerer FN-dagen for en av våre viktigste profesjoner; læreren. Skal vi lykkes i norsk skolepolitikk, er vi helt avhengig av at lærerne våre blir i skolen, har et lag rundt seg og også får muligheten til karriereutvikling.

    Vi vet at den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring, er læreren. Norsk skole trenger derfor motiverte og dyktige lærere som kan sørge for at elever opplever kvalitet og mestring på skolen. Vi har lærere – men gjør vi det lett for dem å gjøre jobben sin?

    Å være lærer nå om dagen, er ingen enkel oppgave. Mange opplever at ansvarsområdet deres stadig blir større, uten at det følger ressurser med til oppgavene. Lærere står i spagat mellom mange oppgaver hver dag, de underviser, trøster og følger opp. På mange skoler har de få andre å lene seg på.

    Vi vet at prioriteringene bare vil bli tøffere i tiden som kommer. Da Arbeiderpartiet lanserte nytt forslag til partiprogram nylig, var det heldagsskolen og skolemat som ble trukket fram som «nye» satsningsområder. Når ressursene er knappe, må vi plassere dem der det monner; hos og rundt læreren.

    For Høyre er det viktig å prioritere kunnskap og mestring i skolen. Når den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring er læreren, må vi prioriterer lærere, deres kompetanse og laget rundt dem for at elevene skal lære mest og best mulig.

    Vi trenger at lærerne våre blir i skolen. Skal vi få til det, må det være rom for at de får være lærere, og at andre yrkesgrupper i skolen kan lette på presset deres.

    I tillegg er det viktig at også lærere får muligheten til å utforske karriereveier og få kompetanseheving. Høyre innførte i vår regjeringsperiode en lærerspesialistordning, som var den eneste karriereveien som ikke ledet ut av klasserommet. Den fjernet Arbeiderpartiet da de kom i regjering, uten et alternativ på plass. Skal vi holde på lærerne våre, må vi også ha ordninger som gjør at de kan bli i klasserommet samtidig som de får karriereutvikling.

    På den internasjonale lærerdagen er det riktig å gi en honnør til alle dyktige lærer i norsk skole, og minne oss politikere på at å legge til rette for at lærere skal få være lærere er blant våre viktigste oppgaver for å få en kunnskapsskole hvor elevene mestrer, trives og lærer.