Skivebom om Oslopakke 3

Akershus fylkeskommune og Oslo kommune har en lokalpolitisk avtale som kalles Oslopakke 3, en overordnet plan for finansiering av infrastrukturtiltak og kollektivtrafikk i hovedstadsområdet. Sentralt i avtalen ligger enigheten om nullvekstmålet.

Anette Solli, fylkesrådsleder i Akershus.

Av Anette Solli, fylkesrådsleder i Akershus.

I et overraskende lite konstruktivt leserinnlegg fra Tor Valdvik i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) skisserer han et transportsystem som ville gitt færre avganger med kollektiv, lavere fremkommelighet og mer kø for bilistene. Uansett hvor glad man er i vei, er det ikke fysisk mulig å bygge nok felt til at alle som skal inn til Oslo sentrum, kan kjøre egen bil.

Derfor har Akershus fylkeskommune og Oslo kommune en lokalpolitisk avtale som kalles Oslopakke 3, en overordnet plan for finansiering av infrastrukturtiltak og kollektivtrafikk i hovedstadsområdet. Sentralt i avtalen ligger enigheten om nullvekstmålet.

Valdvik tar feil når han påstår at ingen skal kunne kjøre inn til Oslo som følge av nullvekstmålet. Hele poenget med målet er jo nettopp at trafikkmengden ikke skal øke. All vekst i persontransport i Akershus og Oslo skal tas unna med et styrket kollektivtilbud.

Bompengetakstene holder seg på et akseptabelt nivå. De årlige bompengeinntektene i og rundt Oslo ligger på 4,3 milliarder kroner i året. Grunnen til at takstene nå går opp, er stort sett at elbiler betaler en lavere takst gjennom bomringen, samtidig som antall elbiler stiger. Det betyr at de samlede inntektene til Oslopakke 3 synker når takstene holdes på samme nivå.

Så lenge det blir flere elbiler, og de betaler mindre enn fossilbiler, vil dette fortsette. Den dagen alle biler, uansett drivstoff, betaler det samme i bomringen, vil dette problemet opphøre. Alternativt må alle elbilfordeler skrotes nå. Det vet jeg ikke om alle medlemmene i KNA er så enige i.

Kollektivtrafikk er sosialt i seg selv. Det er de laveste inntektsgruppene som ikke har egen bil, som er mest avhengig av kollektivtrafikk. Derfor er det gledelig at Akershus vil få 338 millioner kroner årlig til å styrke kollektivtrafikken, som blant annet innebærer at vi kan utarbeide et nytt takst- og sonesystem og sikre flere avganger.

I tillegg fortsetter utbyggingen av høystandard kollektivtrasé på Nedre Romerike, planlegging av T-baneforlengelse til Lørenskog og fullfinansiering av Fornebubanen.

Det er også satt av en stor pott til vedlikehold av trikk og T-bane samt midler til nytt signalsystem for T-banen for å sikre at de reisende har et godt kollektivtilbud de kan stole på, og som går når det skal.

Oslopakke 3 stiller også opp der regjeringen svikter. I forslaget til Nasjonal transportplan har regjeringen skrotet flere viktige vei- og jernbaneprosjekter i vår region. Heldigvis har vi funnet midler til å finansiere videre planlegging av ett av dem – E18 Vestkorridoren etappe 2. Prosjektet er viktig byutvikling og vil sammen med flere andre prosjekter i Oslopakke 3 sørge for at folk kommer seg raskere frem og tryggere hjem.

Innlegget stod først på trykk i Budstikka og Romerikes Blad 04.06.24.