Spiseforstyrrelser, et samfunnsproblem

De siste tiårene har stadig flere unge rapportert om psykiske helseplager. Det rapporteres om flere unge med spiseforstyrrelser etter pandemien. FHI anslår at ca. 10 prosent av befolkningen har en spiseforstyrrelse.

Også gutter

Spiseforstyrrelser kan ramme både jenter og gutter, i alle aldre. Som fylkespolitiker har mine kollegaer og jeg ansvar for elevene i videregående skole. Vi ønsker alle at flest mulig elever skal gjennomføre og bestå. Hva da hvis f.eks. kroppspresset blir så stort, at en elev velger mat for å mestre følelsesmessige utfordringer? Klarer de da å gjennomføre skolen?

Hvor skal de gå for å få hjelp? Hvem skal foreldrene kontakte hvis de har bekymringer? Jeg kjenner flere foreldre som har forsøkt å få hjelp til sine barn, men som har møtt lukkede dører i helsevesenet. Ikke fordi det ikke finnes hjelp, men det finnes kanskje ikke nok hjelp. Hvor skal de da gå? Fortvilelsen både til den som er rammet og de som står den nær, er stor.

Kan hjelpe mange

Det finnes et tilbud, ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser) er et nasjonalt lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp. De tilbyr ikke behandling, men de tilbyr gratis veiledning og samtaler både til de som har en spiseforstyrrelse og til pårørende. ROS kan hjelpe mange elever i Viken og etter hvert elever i Akershus, men det er et stort men. ROS finansieres av frivillige bidrag. Oslo kommune gir f.eks. rundt 1,8 millioner i året.

I årets Viken budsjett satte flertallet i fylkestinget av 500.000,- til ROS. Forskning viser at forebygging av 100 tilfeller med spiseforstyrrelse, kan i beste fall redusere samfunnskostnaden med 550 millioner kroner gjennom sykdomsforløpet. Jeg blir nesten pinlig berørt, det ble satt av bare 500.000,-. Viken Høyre foreslo 1 mill. i vårt budsjettforslag. Det holder heller ikke! Det er en dråpe i havet for fylkeskommunen, men for de som er rammet er dette kanskje den dråpen som skal til for at de kan få hjelp til å bli friske.

Samme som Oslo

Vi må øke bevilgningene når vi igjen er Akershus. Vi vil være jevnstore med Oslo i antall innbyggere, vi bør i alle fall bevilge det samme. Hvis vi kan gi en ungdom bedre mulighet for å gjennomføre og bestå videregående skole, så må vi bidra med det vi kan. Vi bør gi ROS hjelp, slik at de kan hjelpe flere ungdommer i Akershus til et bedre liv. Med den rette hjelpen så kan de som er syke bli friske. Det er i alle fall Høyres intensjon, bidra til at flere unge har det bra!