Staten må bidra med mer til samferdsel i Akershus

Fra venstre: Per-Erling Løkken, 1.nestleder, Kari Sofie Bjørnsen, fylkesleder, Tonje A. Olsen, 2.nestleder.

Fylkesstyret i Akershus Høyre har vedtatt følgende uttalelse i møte 8.oktober 2024:
Staten må bidra mer til samferdsel i Norges mest folkerike region
Forsinkelser, innstillinger og køer preger hverdagen til mange av de som reiser med buss, tog, båt, bane eller bil i Akershus, spesielt til og fra og gjennom Oslo. Stengingen av Ring 1 og forbud mot elbiler i kollektivfeltene har gjort situasjonen enda verre flere steder. Oslo kommune har fått ekstra midler av staten etter setningen av ring 1, Akershus har foreløpig ikke fått noe. Næringslivet i Akershus rapporterer om betydelige tap som følge av trafikkaoset, og pendlere er frustrerte.

Akershus er landets mest folkerike fylke, og har sterk befolkningsvekst. Fylket er tett sammenvevd med Oslo gjennom et felles bo- og arbeidsmarked. I Akershus er flere av kommunene en del av Oslo tettsted, mens andre er distriktskommuner. Det gjør at vi trenger et kollektivtilbud som fungerer godt i hele regionen, på tvers av kommunegrenser. I tillegg må vi ha et moderne og velfungerende veinett som får folk raskere frem og tryggere hjem. Flere av landets mest brukte veier er i Akershus.

For at Akershus skal kunne tilby et klimavennlig og fleksibelt kollektivtilbud trengs det store statlige investeringer. Gjennom byvekstavtaler for Osloområdet får Akershus og utvalgte kommuner statlige midler til finansiering av kollektivtrafikk og infrastrukturtiltak. Akershus Høyre mener at det må tas høyde for at Akershus som fylke ikke har storbyer, men distrikter som er i et felles bo- og arbeidsmarked med Oslo. Staten må ta et større ansvar for finansiering av kollektiv- og veiprosjekter i landets mest folkerike region.

Akershus Høyre vil at:
• staten forplikter seg til investeringer som bidrar til et bedre kollektivtilbud i Akershus
• utbygging av vei og innfartsparkeringer skjer helhetlig og ikke stykkevis og delt
• forvaltningsnivåene må samhandle slik at hver krone blir brukt mest mulig hensiktsmessig til beste for våre innbyggere
• kostnadsnøkkelen for statlig finansiering av kollektivtrafikken må endres slik at den fanger opp kostnader til utvikling og modernisering av kollektivtilbudet