Styrker kollektivtilbudet i Akershus
Fylkestinget i Akershus har godkjent den reviderte avtalen om Oslopakke 3, og forslaget til handlingsprogram som viser prioriteringene for perioden 2025 til 2028.
Enighet om revidert avtale om Oslopakke 3
-Med denne avtalen styrker vi kollektivtilbudet i Akershus. Det er viktig for å redusere biltrafikk og utslipp. Jeg er veldig fornøyd med avtalen, og at det settes av midler til videre planlegging av E18, og at vi nå får ballen i mål når det gjelder finansiering av Fornebubanen, sier Anette Solli (H), fylkesrådsleder i Akershus fylkeskommune.
-Oslopakke 3 er avgjørende for å sikre driften av kollektivtrafikken og infrastrukturen i Akershus og Oslo, uttaler Bente Krystad Heiersjø, fraksjonsleder for samferdsel i Høyres fylkestingsgruppe.
Oslopakke 3 gir midler til drift av kollektivtrafikken og utbygging av infrastruktur, samt utbygging av fylkesveinettet. Avtalen sikrer finansiering til ferdigstillelse av Fornebubanen og det settes av midler til planlegging av T-bane-forlengelsen til Lørenskog. Avtalen prioriterer også bompenger til arbeidet med en høystandard kollektivtrasé fra Oslo grense til Kjeller. Midler til videre planlegging av E18 Vestkorridoren er også en del av avtalen.
338 millioner kroner ekstra til drift av kollektivsystemet
Akershus har 40 prosent av fordelingen av inntektene fra Oslopakke 3 og for Akershus har det vært viktig å sikre en reell fordeling av inntektene mellom Akershus og Oslo i Oslopakke 3.
Denne avtalen gir Akershus 338 millioner kroner ekstra til drift av kollektivsystemet i fylket vårt. En slik økning vil komme de reisende i Akershus til gode ved at vi kan sørge for høyere frekvens og bedre rutetilbud, sier Bente K. Heiersjø.
Det legger også til rette for at det kan utvikles et mer rettferdig takst- og sonesystem i kollektivtrafikken.
Takstjustering av bompenger
Det legges opp til at reguleringen av bomtakstene skal skje trinnvis. Konkret er det avklart takstøkninger per 1. januar 2025, 2026 og 2028. Samtidig legges det opp til at nulltakst for tunge nullutslipps- og gasskjøretøy, samt lette elektriske varebiler videreføres. Og det legges også til grunn at gjeldende rabattsystem videreføres, med timesregel og månedstak på antall passeringer.
-De totale årlige inntektene fra Oslopakke 3 vil bli opprettholdt på dagens nivå med denne avtalen, justert for prisvekst. Grunnen til at takstene oppjusteres er at andelen elbiler som kjører gjennom bomringen stadig øker samtidig som elbilene betaler vesentlig mindre enn det fossilbilene gjør. Dermed vil inntektene fra Oslopakke 3 synke dersom takstene ikke justeres, avslutter Anette Solli.