Videregående i Akershus skal være Norges beste

Akershusskolen skal være den beste skolen i Norge – akkurat slik den var da vi sist var Akershus. Vi hadde landets høyeste andel av elever som kom seg gjennom videregående opplæring, og ambisjonene står seg fortsatt.

Lise Hagen Rebbestad, fylkesråd for opplæring og kompetanse.

Jeg har den siste tiden brukt mye tid på å reise rundt på våre videregående skoler i Akershus, og jeg blir imponert hver gang jeg kommer på besøk. Elever, lærere, miljøarbeidere og rektorer er stolte over sin skole – og mange mener sin skole er den beste skolen. Den mentaliteten skal vi dyrke i det nye fylket.

Det skal være like muligheter for alle i Akershusskolen. Hver elev er forskjellig og lærer ulikt – derfor er det viktig at alle blir hørt og sett. En av våre første satsinger er å hjelpe de som trenger det mest. Vi ønsker å hjelpe elevene der det er vanskeligere å hjelpe seg selv. Derfor oppretter vi fra høsten av et psykisk helseteam i Akershus.

I tillegg oppretter vi UngInvest for de som ikke helt får til å gjennomføre videregående skole gjennom ordinære løp. Dette er det penger til å starte opp i vårt budsjettforslag.

Gode tiltak koster, og vi vil støtte skolene slik at flere kommer seg gjennom videregående skole. Når vi kutter ut gratis sanitærprodukter på toalettene på våre videregående skoler, er det klart at noen reagerer. Det har vært et av venstresidens store prosjekter, med gode intensjoner. Det er ikke slik vi får landets beste skole. Det har alltid vært tilgjengelig gratis bind og tamponger hos helsesykepleier eller på kontoret på skolene, og det vil det fortsatt være. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg tenker at jenter fortsatt også vil gjøre som da jeg gikk på skolen, og låne av venninner.

Jeg mener vi får mer igjen av å hjelpe elevene der de ikke kan hjelpe seg selv. Tamponger kan du låne av en venninne eller få på kontoret – god psykisk helse og mestring kan ikke lånes.

De neste fire årene vil fylkesrådet i Akershus jobbe for at elevene våre skal ha et godt skolemiljø og at flere skal fullføre med et vitnemål eller fagbrev
i hånden.

Av Lise Hagen Rebbestad, fylkesråd for opplæring og kompetanse i Akershus.

Innlegget stod først på trykk i Romerikes Blad 19.12.2023.