Boliger for våre unge voksne.

Hvert år må alle våre flotte 10. klassinger flytte bort for å få seg utdannelse. Mest sannsynlig vil mange av de ikke flytte hjem igjen etter endt utdanning. Dette må vi endre på.

Illustrasjon: KI Creo Boligdesign

Hvert år må alle våre flotte 10. klassinger flytte bort for å få seg utdannelse. Mest sannsynlig vil mange av de ikke flytte hjem igjen etter endt utdanning. Tilgangen til spennende jobber, fritidstilbud og rimelige førstegangsboliger er ofte avgjørende for hvor de bosetter seg. Kommunen som arbeidsgiver sliter med rekrutering, det samme med næringslivet. Vi registrerer også at innbyggertallet stadig minsker. Vi må ta nye grep slik at ungdommene våre ønsker å flytte tilbake til kommunen vår. Å beholde ungdommer i hjemkommunen har mye å si for den langsiktige veksten og velstanden her. Unge mennesker som bringer med seg dynamikk, innovasjon og fremtidig vekstpotensial tilbake. Det er de som er de kommende lederne, entreprenørene, arbeiderne og foreldrene som vil bidra til samfunnets vekst på alle nivåer, fra næringsliv til kultur og frivillig sektor.

I Aure har vi flotte tomter som både er spredt utenfor boligfelt og samlet i ulike boligfelt rundt om i kommunen vår. Dessverre skaper høye bygge-kostnader, lavere kjøpekraft og inngripende begrensninger i finansnæringen problemer for en gruppe som allerede tynges av øvrige etableringskostnader.  Aure Høyre mener at flest mulig skal kunne eie sin egen bolig, dersom de selv ønsker det. Med dagens høye boligpriser og kravet til egenkapital er det en god del, særlig unge, som ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Nå renten nå attpåtil settes opp i rekordfart, må vi ha gode løsninger som gjør at flere kommer seg inn på markedet.

Mange kommuner i Norge har hatt stor suksess med å tilby gunstige boliger til unge mennesker. For eksempel har kommuner som har tilrettelagt for rimelige startboliger sett at dette ikke bare hjelper unge mennesker å etablere seg, men også bidrar til å tiltrekke flere innbyggere og styrke den lokale økonomien. Disse boligene gir ungdommene en viktig inngangsbillett til voksenlivet, ved å gi dem mulighet til å eie sitt eget hjem og bygge opp egenkapital.

Aure Høyre vil legge bedre til rette for at leie-til-eie-ordningen kan benyttes i nye prosjekter. Leie til eie-ordningen fungerer ved at deler av det man betaler inn i leie hver måned går til å betale seg inn på eiersiden i boligen. I løpet av tre til seks år vil man da ha betalt inn så mye at man har mulighet til å kjøpe boligen. Kommunale startlån kan også være et effektivt tiltak. Startlån gir muligheten til egenkapital i lavinnskuddsboliger. Normalt organiseres dette som egne prosjekter med innskudd på om lag 10 prosent. Startlån er særlig nyttig for unge voksne som ikke har muligheten til å spare opp til en stor nok egenkapital for å kvalifisere til å få vanlig boliglån. I Aure er det flere områder fra Tømmervågen i sør til Kjørsvikbugen i nord som kan være aktuelle for slike prosjekter i samarbeid med private aktører.

Når unge mennesker bosetter seg i en kommune, betaler de skatter og avgifter som direkte bidrar til kommunens inntekter. Disse inntektene kan igjen brukes til å investere i tjenester og infrastruktur som gjør kommunen enda mer attraktiv for innbyggere og bedrifter. I tillegg bidrar de unge innbyggerne indirekte til økonomisk vekst ved å skape etterspørsel etter lokale varer og tjenester, noe som kan føre til jobbskaping og økonomisk utvikling. De kan også bidra med nye ideer og initiativer, noe som kan hjelpe til å tiltrekke flere unge innbyggere og skape en positiv syklus av vekst og utvikling.

Det er nå viktig at Aure kommune tar aktivt grep for å tilrettelegge for at unge mennesker kan bo og arbeide i kommunen. Partnerskap med næringslivet må inngås for å skape attraktive jobbmuligheter og rimelige boligprosjekter. Ved å gjøre dette kan vi ikke bare hjelpe våre unge mennesker med å ta det første steget inn i voksenlivet, men også sikre at Aure kommune fortsetter å vokse og utvikle seg i mange år fremover.

Vi i Aure Høyre ønsker fortgang med å få på plass boliger slik våre unge voksne skal kunne flytte til Aure og kommer til å prioritere slike prosjekter i høstens budsjettarbeid.