Arroganse og ignoranse
E18 burde vært ferdigstilt for lenge siden. Likevel lever usikkerheten på nytt. Det blir bråstopp for utbyggingen av ny E18. Det ble klart etter at Støre-regjeringen ikke bevilget mer penger i revidert nasjonalbudsjett. Det betyr at fremtiden til prosjektet på nytt er i det blå. I mellomtiden fortsetter kø, kork og kaos for vanlige folk.

Tradisjonelt har ikke norsk politikk vært preget av omkamper. Prosjekter som har blitt vedtatt, har også blitt fullført, selv om de var omstridte.
Det har vært en styrke, fordi det har gitt forutsigbarhet for velgere og næringsliv. Dessverre har den forutsigbarheten fått seg en ripe i lakken de siste årene.

Ikke nok med at nasjonal politikk som regionreform eller fritt behandlingsvalg, har blitt reversert, men nå viser det seg at det samme gjelder påbegynte samferdselsprosjekter som E18. Det så vi da prosjektet tatt ut av Nasjonal transportplan i 2024. Likevel forsøker Ap å late som noe annet.
Torsdag 15. mai skrev kommunestyrerepresentant for Arbeiderpartiet i Bærum Reidar Kleppe i Budstikka sitt kommentarfelt at «Arbeiderpartiet er garantisten for E18».
Fire dager senere kom beskjeden om at det var bråstopp, og at prosjektet var ute av Statens vegvesen sin liste over prioriterte prosjekter.
Konklusjonen var at uten mer penger vil det ikke være mulig å fortsette arbeidet. Dermed viser det seg at Kleppe sitt ord er omtrent like holdbart som melk på en varm dag, og at det eneste Arbeiderpartiet er garantisten for, er at prosjektet står på stedet hvil.
Signalene er heller ikke lystige fra samferdselsministeren, som nekter å møte Asker og Bærum til et møte om situasjonen.
Samtidig viser tiden seg å være knapp. Motorveibroene som går gjennom Sandvika, er så slitne at på grunn av sikkerhet snart må rives.
Prisen er på inntil flere milliarder kroner, og arbeidet vil skape store logistiske utfordringer, ikke bare i Asker og Bærum, men på hele Østlandet.
I planleggingen av store prosjekter tar ting tid, og vi risikerer dermed i verste fall å måtte bygge nye broer i stedet for tunnel dersom ikke finansieringen kommer på plass.
Dersom det skjer, vil det ikke bare være uakseptabelt, men også en fadese for norsk samferdselspolitikk.– Kleppe sitt ord er omtrent like holdbart som melk på en varm dag, skriver innsenderen om Reidar Kleppe (Ap). Foto: JOHANNES KIESE
12.563 ganger har Budstikka skrevet en sak om E18, og fortsatt er vi ikke nærheten av å være ferdig.
Det er lov å være lei. Jeg er også lei, fordi det burde ikke lenger være noen debatt om dette prosjektet. Det blir det nok dessverre, men skulle jeg ønsket meg kun tre saker til fra Budstikka, hadde de vært:
1) E18 blir ferdigfinansiert.
2) Etappe 2 og 3 er påbegynt.
3) E18 er ferdigstilt og klar til åpning.
Inntil da er vi fortsatt nødt for å kjempe videre.