Høyres skolepolitikk løfter elevene i Asker og Bærum

Regionen vår vokser raskt, med stadig flere barn i både små og store skoler. Vi trenger en skolepolitikk som sikrer kvalitet uansett hvor du bor – fra Sandvika til Sætre.

Asker og Bærum har mange skoler som ligger i toppsjiktet nasjonalt – men også elever som faller utenfor.

Skolen er selve grunnmuren i vårt samfunn. Det er her fremtidens arbeidstagere, gründere, forskere og ledere formes. Hvis denne grunnmuren er svak, får vi et samfunn som vakler.

Derfor mener vi at Høyres skolepolitikk er det beste for både elever og Norge.

Høyre ønsker flere yrkesgrupper inn i skolen for å frigjøre tid for lærerne. Tid lærerne trenger å bruke på undervisning. Kanskje kan det gi lærerne overskudd til å jobbe mer praktisk?

Høyre setter lærernes kompetanse i sentrum.

Vi ønsker at lærere har fordypning i fagene de underviser i. Særlig i matematikk, engelsk og norsk. Dette er ikke for å gjøre livet vanskeligere for lærerne, men for å sikre at de som underviser, har en trygg faglig ballast. Elever fortjener å lære av folk som virkelig kan faget sitt – akkurat som vi forventer at leger skal kunne medisin eller at piloter kan fly.

Høyre prioriterer grunnleggende ferdigheter. Å lære å lese, skrive og regne godt i de første skoleårene er avgjørende for all senere læring. Det er bedre å fange opp problemer tidlig enn å reparere dem senere.

Høyres skolepolitikk gir mer valgfrihet og muligheter for tilpasset opplæring. Det skal bli enklere å nivådele undervisningen. Det betyr at elever som sliter med lesing på Bekkestua, eller trenger faglige utfordringer på Spikkestad, får hjelpen de trenger. En god skole er noe av det mest omfordelende som finnes – det gir muligheter for alle.

Vi ønsker for eksempel flere praktiske valgfag og mer fleksibilitet i videregående. Dette motiverer flere elever til å fullføre, fordi skolen kan tilpasses deres interesser og styrker.

Til sist er Høyre tydelige på at kunnskap må måles. Nasjonale prøver og kartlegginger gir oss ikke hele bildet, men de gir nødvendig informasjon om hvor elevene står, og hvor innsatsen bør settes inn. Å styre skolen uten slike verktøy er som å navigere uten kart.

Motstandere av Høyres skolepolitikk snakker ofte om «puggeskole» eller «testpress». Men realiteten er at tydelige krav, gode lærere og tidlig innsats gir flere barn mulighet til å lykkes – uansett bakgrunn. En skole der vi senker kravene, er ikke en inkluderende skole, men en urettferdig skole.

Vi skylder fremtidens generasjon å satse på kvalitet, ikke bare på gode intensjoner.

Høyres skolepolitikk gjør nettopp det.

Godt valg!