Ikke la uskyldige bli rammet i kampen mot villmannskjøring
Akershus fylkesting behandlet i møte 22. mai høringen om skjerpede regler mot alvorlige trafikkbrudd – blant annet muligheten for inndragning av kjøretøy brukt ved ekstrem fart, ruskjøring eller gjentatt ulovlig kjøring.
Høyre støttet høringsutkastet, men med en viktig merknad: Det er avgjørende å følge opp utfordringer som utilsiktede konsekvenser av inndragning av tredjeparts eiendom kan medføre.

Regjeringen foreslår skjerpede tiltak mot alvorlige trafikkbrudd. Som en del av dette åpnes det for å inndra kjøretøy etter ekstrem fart, ruskjøring eller gjentatt kjøring uten førerkort – også når bilen tilhører en annen.
Intensjonen er god. Villmannskjøring er et alvorlig samfunnsproblem. Vi synes likevel høringsutkastet kan reise bekymringer for rettssikkerheten og eiendomsvernet til uskyldige tredjepersoner.
Nullvisjonen ligger til grunn for trafikksikkerhetsarbeidet i Akershus og resten av landet – ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken.
Vi vet at fart, rus og uoppmerksomhet er hovedårsakene til de verste ulykkene. Derfor må samfunnet slå hardt ned på den mest hensynsløse adferden. Inndragning av kjøretøy kan i slike tilfeller være både preventivt og nødvendig.
Men vi må samtidig spørre: Hva skjer med de som rammes uten selv å ha gjort noe galt?
Foreldre som låner ut bilen til barna. Små bedrifter som stiller firmabiler til disposisjon. Privatpersoner som bruker bildelingstjenester.
Hvis bilen de eier blir brukt til en alvorlig trafikkforseelse – til tross for at de har vært aktsomme – risikerer de å miste den.
Det finnes mange som mener at eiendomsretten må vike for trafikksikkerheten. I praksis kan vi risikere at det fører til at vi i tillegg straffer en feil person. Samfunnet må ikke bruke tungt skyts mot feil mål.
Vi håper Samferdselsdepartementet vurderer følgende i dette viktige arbeidet:
- Inndragning bør bare skje dersom eieren har vært skjødesløs. Det vil si: visste om at føreren var uten førerrett, ruspåvirket eller tidligere har kjørt uansvarlig.
- Privatpersoner som har vært i aktsom god tro, må kunne få bilen tilbake, eventuelt mot et gebyr.
- Bildelingstjenester bør få egne retningslinjer som ivaretar både sikkerheten og eiernes rettigheter.
Vi må tørre å si tydelig ja til tøffe tiltak mot villmannskjøring – men også tydelig nei til at rettssikkerheten ofres i farten. Effektive virkemidler må være treffsikre, rettferdige og ikke ramme uskyldige. Gode løsninger løser problemet – uten å skape nye.
Målet er felles: færre ulykker, tryggere veier. Men veien dit må bygges på gode løsninger – innenfor trafikksikkerhetens og rettssikkerhetens rammer.