Mange ord, lite handling

Senterpartiets gruppeleder i Akershus fylkesting skriver i Budstikka den 19. november om situasjonen på E-18 vest. Det hun skriver er fornuftig. Det er viktig å snakke sammen og det er viktig at alle bidrar. Det er vanskelig å være uenig i det. Det som er litt krevende, er at det lite reell substans i det som skrives. Asker og Bærum driver nå budsjettarbeid med betydelig mindre penger enn tidligere.

Det skyldes regjeringens omlegging av penger til kommunene, som gjør det betydelig vanskeligere å utføre de oppgavene kommunene skal gjøre. I tillegg fikk Akershus fylket reduserte overføringer for 2025 med en kvart milliard kroner.

Det som gjør det enda mere interessant er at rett etter at statsbudsjettet ble lagt frem, oppdaget regjeringen at det var krise i kommune Norge. Det ble avholdt krisemøter, som resulterte i litt mere penger. Det er for så vidt spennende, og har en viss underholdningsverdi, å våkne og lure på hva regjeringen gjør i dag. Det blir jo helt håpløst å være lokalpolitiker i Norge med en slik jo-jo styring.

De økte rammene er mye lavere i sum enn utgangspunktet, så å si at fylket og kommunene ikke bidrar, stemmer rett og slett ikke

Stengingen av kollektivfeltet på E-18 vest for elbiler kom uten den etterspurte dialogen og fikk store konsekvenser for innbyggeren i de berørte områdene. Analysene av konsekvensen ved en slik endring virker også helt fraværende.

I ettertid ble det etter aktivt og hardt arbeid fra sentrale personer i fylket, Asker og Bærum, åpnet for elbiler i kollektiv feltet i helgene. Det er bra. Men ikke nok!

Analyser at det er en meget liten del av trafikken som skal til Oslo sentrum. Vegvesenet har selv lagt frem tall, som viser at en liten andel, 13 prosent, av bilene som kjører på E18 fra Asker mot Oslo, ender i Operatunnelen. Så da kan man spørre seg, hva er problemet? Vil ikke regjeringen?

Senterpartiets gruppeleder adresserer regjeringens siste innspill i saken for å styrke kollektivtilbudet. Det høres tilforlatelig ut. Regjeringen stiller med 2 kroner og da må fylket stille med 1 krone. Et såkalt spleiselag.

Men, stengte kollektivfelt, stengt Ring 1, nedlagt innfartsparkering og kutt i overføringen til Akershus skyldes statlig politikk. Det er hverken fylkeskommunen eller innbyggerne våre sitt ansvar å rydde opp etter en samferdselsminister som konsekvent glemmer Norges største fylke!

Fylkesrådet må allerede øke billettprisene med flere titalls millioner kroner. Å øke billettprisen ytterligere for å komme Støre-regjeringen i møte, vil gi en enda større regning til innbyggerne våre. Det er uaktuelt.

For øvrig er det gratis å åpne kollektivfeltene for samkjøring. I tillegg er det rimelig provoserende at regjeringspartiene viser at de har pengene, men at de nå ikke vil bruke dem.

Terje Hegge (medlem for Høyre i komité for samferdsel og mobilitet i Akershus)

Bente Krystad Heiersjø (fraksjonsleder for Høyre i komité for samferdsel og mobilitet i Akershus)