Ny regjering er eneste løsning for E18
Det er mange jubileer som er verdt å markere. 6. mai er ikke ett av dem. Denne tirsdagen er det ett år siden Statens vegvesen stengte kollektivfeltene for all biltrafikk. Etter det kan trafikksituasjonen oppsummeres med tre ord: kø, kork og kaos. Det preger veiene på store deler av Østlandet, og innbyggere i Asker og Bærum har blitt rammet hardest.

Køene og forsinkelsene frustrerer pendlere og folk som skal til og fra andre gjøremål. Næringsdrivende som er avhengig av bil, taper store summer.
I tillegg opplever vi at små sideveier som ikke er dimensjonert for stor trafikkmengde blir overfylte, noe som skaper trafikkfarlige situasjoner, særlig for barn og myke trafikanter.
Det virker som at samferdselsministeren fra Arbeiderpartiet har glemt at E18 gjennom Asker og Bærum er en nasjonal hovedpulsåre med enormt mye trafikk. Nå har den blitt en nasjonal flaskehals..
Høyre har stått på for å komme med konstruktive løsninger, og vi har samlet foreslått følgende:
1. Kollektivfeltene åpnes for alle elbiler i helgene.
2. Kollektivfeltene åpnes for elbiler med passasjer i bilen på hele strekningen fra Asker til Oslo (dette vil fremme samkjøring og bedre kapasitetsutnyttelse).
3. Gi mer statlige penger for å styrke kollektivtilbudet i Akershus inn mot Oslo.
Samferdselsminister Nygård tok ett av den, som var å åpne kollektivfeltet i helgene. Nå har han sammen med Statens vegvesen foreslått forsøk med samkjøring mellom Holmen og Sandvika.
Det er bedre enn ingenting, men realiteten er bare at problemet blir forskjøvet fra Holmen til Sandvika. Det hjelper lite for folk som skal videre inn mot byen. Her har Nygård ingen løsning.
Det er våre innbyggere som betaler en stor del av prisen for en stengt Ring 1 gjennom å sitte flere timer i kø. Tid i kø som kunne vært redusert dersom veikapasiteten ble brukt bedre.
Folk sitter derfor igjen med følelsen av at samferdselsministeren har opptrådt arrogant og ikke har lyttet til innbyggere og lokale politikere. 240.000 innbyggere, næringsliv og trafikanter som står i kø, har ikke blitt tatt på alvor.
Et varslet togkaos gjør situasjon enda verre.
Sebastian Otterhals (29) fra Bærum er medlem av Bærum kommunestyre og nr. 8 på Høyres liste i Akershus ved høstens valg. Kari Sofie Bjørnsen (58) fra Asker er leder av Akershus Høyre, medlem av Asker kommunestyre og Akershus fylkesting og nr. 4 på Høyres liste i Akershus ved høstens valg). Høyre har i inneværende periode 6 representanter fra Akershus. Foto: PRIVAT
Høyre går til valg på å fullføre E18 til Drengsrud. Prosjektet som under Støre-regjeringen har havnet i en «utviklingsportefølje», som gudene må vite hva skal skje med.
Sånn kan vi ikke ha det i et av Norges tettest befolkede områder med et av landets viktigste hovedpulsårer. Prosjekter må få en helhetlig utbygging. Ikke stykkevis og delt.
Når Støre-regjeringen setter foten på bremsen og opprettholder køen, er vår konklusjon enkel. Vi trenger å bytte ut motvilje med godvilje, og døve ører må bli byttet med folk som vil lytte til våre innbyggere. I dag finnes ikke den viljen hos Støre-regjeringen.
Den eneste løsningen for innbyggere og næringsliv i vår region er en ny regjering med planer om å rydde opp. Det får man om man stemmer på Høyre.