Nye Sandvika må være til for innbyggerne

E18 i tunnel under Sandvika vil være et viktig løft for Bærum. Men vi må ikke glemme at innbyggerne i Sandvika fortsatt må komme seg fra A til B. Den nye bydelen på Kjørbo kan bli helt fantastisk. Å få E18 i tunnel under Sandvika vil gi nye boområder, et bedre bymiljø og endelig åpne byen ut mot fjorden. Det er både Akershus fylkeskommune, Bærum kommune og Statens vegvesen enige om.

Men i et leserinnlegg fra Venstres Eirik Bøe langes det ut mot både fylkeskommune og Statens vegvesen om det foreslåtte lokalveisystemet som skal knytte Sandvika tettere sammen. Som en Høyre-politiker, som samarbeider godt med Venstre, er jeg overrasket over at Bøe beskriver den foreslåtte bygaten med kollektivfelt som en «motorvei».

For all del; jeg er for motorveier, men i Sandvika skal motorveien i tunnel. På gateplan ønsker fylkeskommunen å legge til rette for at innbyggerne kommer seg dit de skal – uavhengig om de er avhengig av privatbil, kollektivtrafikk, gange eller sykkel. Sandvika og Bærum skal bygges tettere sammen.

Fylkeskommunen bygger ikke fylkesveier for fylkeskommunen. Vi bygger fylkesveier for innbyggerne våre. De samme innbyggerne som politikerne i Akershus og i Bærum gjør hva vi kan for at skal få en enklest mulig hverdag.

Som vei- og kollektivmyndighet er fylkeskommunen bekymret for at byutviklingen på Kjørbo ikke tar hensyn nok til innbyggerne som skal bo og ferdes der.

Den nye bydelen må ta hensyn til at innbyggerne må ha tilgang på et godt kollektivtilbud, og at de som er avhengig av bilen i og rundt Sandvika, fortsatt kan bruke den.

Gangavstanden til Sandvika stasjon blir lang. God fremkommelighet for kollektivtrafikken gjør det mer attraktivt å reise kollektivt i Bærum. Når flere velger å reise kollektivt, blir det ledig plass på veiene til dem som er avhengig av bilen.

Fylkeskommunen ser frem til å diskutere saken videre med lokalpolitikerne i Bærum og Statens vegvesen. Jeg er overbevist om at vi i fellesskap lander på en god løsning.