Reis sammen for mindre kø, kork og kaos

Mange reiser i dag alene i bil fordi kollektivtilbudet ikke alltid passer tid og sted. Resultatet er mer kø, større press på parkering og dårligere fremkommelighet, også for bussen. Hvis flere reiser sammen, kan vi redusere antallet privatbiler på veiene. Det blir enklere å komme frem og bedre plass på veiene.

Ruter har siden november testet ut samkjøring som et supplement til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus gjennom appen Trips. Alle i Akershus og Oslo kan laste ned appen og bruke den til å finne noen å sitte på med, eller tilby ledig sete på vei til jobb, trening eller andre ærend.

I begynnelsen vil sjåfører få kompensert noe av utgiftene de har med reisen. Kjører man 3 km med passasjer, får man 10 kroner, deretter én krone per kjørte kilometer, opp til maks 50 kroner per tur. Passasjeren betaler ingenting.

Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan ny teknologi og nye ideer fra private kan spille på lag med offentlig sektor for å gi et smartere transportsystem i fylket vårt.

For å bidra til at flere får informasjon om hvordan de kan ha en mer effektiv pendling til og fra jobb, fokuserer Ruter på å markedsføre tjenesten hos store arbeidsgivere for å få kollegaer til å begynne å samkjøre til jobb. Det senker terskelen for å dele seter.

Hovedstadsregionen har et godt kollektivtilbud, men vi leter alltid etter nye måter for å gjøre det lettere for folk å reise sammen. Derfor tar Ruter dette initiativet.

Aller helst skulle biler som samkjørte, fått tillatelse til å kjøre i kollektivfeltene. Om flere reiser sammen gjennom en app til kollektivselskapet vårt, er det ulogisk at det ikke kan regnes som kollektivtrafikk. Likevel har regjeringen satt seg på bakbena.

Vi i Høyre heier på prosjekter som tenker nytt og ser på hvordan vi skal bruke eksisterende infrastruktur bedre.

Jeg gleder meg til å se resultatene av dette prosjektet.