Signalfeil fra Arbeiderpartiet
Signalfeil. Feil på sporveksler. Brann i tunnelen. Pendlerne på Østlandet har hørt det meste, men ikke «unnskyld». Hverdagen etter påskeferien kom hardt og nådeløst til togpendlerne på Østlandet. Tirsdag morgen varslet Vy at kapasiteten på de viktigste togstrekningene i Norge blir redusert frem til sommeren.

Meldingen kommer på toppen av at det i hele fjor ble kjørt tog med redusert kapasitet, at ett av tre tog ikke var i rute, og at hele jernbanen sto stille i 13 timer 1. juledag.
I samferdselsministerens jernbanetale fra 2024 skulle ordet «signalfeil» ut av det norske språket. Nesten hver dag, resten av året, har vært preget av nettopp signalfeil, forsinkelser, avsporinger, branner og kommunikasjonsfeil.
Snart halvveis inn i 2025 er det ingen tegn til bedring. Det er uholdbart og uthuler tilliten til jernbanen.
Arbeiderpartiets viktigste grep har vært å reversere det som faktisk fungerer. SJ Norge har den høyeste kundetilfredsheten på norsk jernbane. Flytoget kjemper hvert år i toppen av Norsk Kundebarometer, mot selskaper i alle bransjer.
Begge opererer i den delen av jernbanen som enten ble konkurranseutsatt under Høyres jernbanereform eller konkurrerer om passasjerene på samme spor som andre. Nå er Arbeiderpartiet i ferd med å kaste SJ Norge på dør, slik de allerede har gjort med Go-Ahead på Sørlandsbanen. Flytoget skal legges ned.
Jernbanereformen var ikke et ideologisk Høyre-prosjekt, men et praktisk løft. Den tydeliggjorde ansvarsfordelingen, satte de reisende i fokus og ga mer jernbane igjen for skattepengene.
Før reformen måtte staten punge ut milliarder i subsidier. Nå betaler togselskapene for retten til å kjøre tog. Tap ble til inntekt og frigjorde midler til vedlikehold og satte kunden i sentrum.
Arbeiderpartiet snakker om konkurranseutsetting som en del av problemet. Det er paradoksalt, når det er nettopp den konkurranseutsatte delen av jernbanen som fungerer best.
Østlandet er den delen av jernbanen som fungerer dårligst. Støre-regjeringen satt kjepper i toghjulene for videre konkurranseutsetting av Østlandet allerede i 2021. Punktligheten har ikke blitt bedre siden.
Likevel snakker Støre-regjeringen og venstresiden som at årsaken til forsinkelsene i Asker og Bærum skyldes at SJ Norge kjører toget til Bodø.
Pendlerne betaler prisen i form av mindre fritid, mer stress og dårligere punktlighet. En så lite pålitelig jernbane går på tilliten løs.
Pendlerne fortjener at politikerne rydder opp og tar ansvar. I vinter foreslo Høyre åtte tiltak for å gjenreise tilliten til jernbanen. Vi har ikke tid til at samferdselsministeren fortsatt skal skyve problemet under teppet og fortsette den evige pekeleken om ansvaret.
Pendlerne har fått nok signalfeil. Nå trengs et politisk taktskifte. Høyre er klare for å stille jernbaneklokka fra ideologisk revers til virkeligheten. Punktligheten må opp, forsinkelsene må ned, og de reisende må oppleve at togene kommer når de skal.
Hverken statsmonopol eller statskapitalisme gir bedre togtilbud i hverdagen, uansett hva LO måtte diktere Arbeiderpartiet til å mene. Det viktigste i jernbanen må være resultatene, ikke systemreversering.