Vi tar kampen for rettferdigere kollektivpriser – men realitetene må også med

Det er lett å være enig med innsenderen i Budstikka som spør: «Er det moralsk forsvarlig å betale dobbelt så mye for en kortere reise – bare fordi man bor i Asker og ikke i Oslo?» Svaret er nei – og nettopp derfor har vi i fylket satt i gang en gjennomgang av sonesystemet. Dagens modell gir urimelige utslag, og det ønsker vi å gjøre noe med.

Men svaret stopper ikke der. For skal vi få til lavere priser, må vi også være ærlige om hva som gjør kollektivtransport så kostbart.

Kollektivsystemet vårt er kraftig subsidiert. Den reisende betaler under halvparten av hva det faktisk koster å drifte tog, buss og bane. Resten betaler fellesskapet – altså fylkeskommunen og bompenger. Når drivstoffpriser, lønninger og renter stiger, øker også kostnadene. Da står vi i det samme økonomiske regnestykket som mange familier: Hvordan få endene til å møtes uten å kutte i det viktigste?

I Akershus har vi valgt å beskytte rutetilbudet. Vi kutter ikke i avganger. Vi kutter ikke busstilbudet. Vi har til og med bedt Ruter om å spare 70 millioner på egen drift – fremfor å ta pengene fra kundene eller skolene. Sammen med byrådet i Oslo har vi prioritert å bevare kollektivtilbudet. Det gjør vi fordi vi vet hvor viktig dette er for hverdagen til folk.

Samtidig må det nevnes at staten – altså regjeringen – kuttet Akershus-budsjettet med en kvart milliard kroner over natta. Det er ikke akkurat å «satse på kollektivtrafikken». Det hjelper lite med fine ord om det grønne skiftet i festtaler, når det følges opp med kutt i praksis.

Vi ønsker, som deg, et billigere og enklere billettsystem. Men det krever faktisk vilje til å prioritere. I årets fylkesbudsjett foreslo enkelte partier lavere billettpriser – men finansierte det med å kutte 180 millioner fra vedlikehold av fylkesveier og gang- og sykkelstier. Det ville ført til en reasfalteringssyklus på 62 år! Det henger ikke sammen – verken for bussene, syklistene eller trafikksikkerheten.

Til slutt: Vi er faktisk heldige i Oslo og Akershus. I motsetning til mange andre steder i landet, trenger du bare én billett for hele reisen, uansett om du tar buss, bane, trikk eller tog. Det er et resultat av godt politisk samarbeid og en sømløs modell vi er stolte av. Og den togreisen fra Billingstad – den er sterkt subsidiert gjennom Ruter-avtalen med Jernbanedirektoratet. Uten den, ville prisen vært enda høyere.

Vi skjønner frustrasjonen. Men lavere billettpriser kommer ikke av seg selv. De krever ansvarlige prioriteringer, ærlige politiske valg – og ikke minst at staten faktisk stiller opp for fylkene som tar ansvar for kollektivtrafikken.

Vi tar kampen for lavere priser. Men vi gjør det med en realistisk tilnærming – og med vilje til å styre ansvarlig.

Terje Hegge, Bærum (H)

Fylkestingsrepresentant Akershus

Medlem i komite for samferdsel og mobilitet