Bamble Høyres valgprogram 2023.

Vår ordførerkandidat. Lars Inge Rønholt
Vår ordførerkandidat -lars Inge Rønholt

BAMBLE HØYRES PROGRAM 2023

Bamble kommune skal være en god kommune for alle.

Bamble Høyre vil arbeide for utvikling av hele Bamble og vil ha en effektiv, åpen og brukervennlig kommune som setter det enkelte menneske i sentrum, og som tilpasser seg den enkeltes behov og ønsker.

Bamble Høyre ønsker at kommunen ivaretar sin rolle som tjenesteyter, samfunnsutvikler, myndighetsutøver samtidig som den på en god måte og er en demokratisk arena for sine innbyggere. For Bamble Høyre er det grunnleggende å bygge samfunnet nedenfra og opp og at vi er nytenkende og løsningsorienterte. Planverket i kommunen er stort, og Bamble Høyre ønsker å se på om antall og omfang kan justeres.

For Bamble Høyre er det viktig at kommunen både er i stand til å løse dagens oppgaver, og at den rustes for fremtidens utfordringer. Vi i Bamble må derfor gjøre en grundig vurdering av vår organisering, bygget på våre egne behov og muligheter. For Høyre er det viktig at kommunen løser sine oppgaver på en effektiv, åpen, brukervennlig og økonomisk forsvarlig måte.

Viktigheten av ideologi, også i lokalpolitikken

Lokalpolitikken styres ikke alltid bare gjennom samarbeid og bred enighet på tvers av partilinjene. I en del saker er det selvsagt riktig og viktig med brede forlik, men det er også viktig med ideologisk forankring:

• Høyre vil sette enkeltmenneskers ulike behov i sentrum.
  • Høyre har tro på det mangfold og den kvaliteten som skapes ved at flere leverandører, både offentlige, private og frivillige organisasjoner, kan yte tjenester til våre innbyggere.
  • Høyre vil alltid arbeide for å begrense bruk av offentlig inngrep og ekspropriasjon av eiendom til et minimum, men samtidig bidra til å sikre allmenhetens rettigheter og adgang til friareal og fellesområder.
  • Høyre bidrar til den enkeltes frihet under ansvar. Dette blant annet ved at vi ønsker å gi størst mulig valgfrihet enkeltmennesket.
  • Høyre vil arbeide konstruktivt for å få til bred oppslutning om viktige saker for befolkningen på tvers av partiskiller. En stemme til Høyre er en stemme til utvikling av Bamble som en konstruktiv ja-kommune.

Næring og arbeidsplasser

Trygge arbeidsplasser er en forutsetning for velferden i samfunnet vårt. Et godt og innovativt næringsliv er også en god medspiller i klima- og miljøpolitikken.

Bamble kommune skal oppfattes som «Ja-kommune» og møte nye ideer og utfordringer med et positivt og konstruktivt grunnsyn. Et moderne og fremtidsrettet samfunn er tuftet på en positiv kommune som er løsningsorientert i møte med sine innbyggere, næringslivet og andre kommuner.

Bamble Høyre ser verdiskapning som en hovedoppgave. Kommunen må tilrettelegge for at det kan skapes flere arbeidsplasser og økt aktivitet i kommunen, og støtter opp om Bamble Næringsforum.  Vi i Høyre vil arbeide for videre utvikling av Frier Vest området og økte muligheter som følge av utbyggingen av Gasseveien.

Bamble Høyre vil:

• at Bamble skal bli en mer «Ja» og proaktiv kommune.
  • legge til rette for næring ved alltid å ha attraktive tomter til disposisjon, herunder boligtomter. Rullering av kommuneplanenes arealdel må startes opp snarest.
  • ha god kontakt med og støtte eksisterende næringsliv.
  • bidra gjennom regionalt samarbeid for å få flere etableringer til regionen, også statlige.
  • at Bamble markedsføres som en god bo- og næringskommune.
  • styrke næringsarbeidet og andre tiltak i forhold til gründere og bidra til å etablere uformelle møteplasser for nyetablerere.
  • fastsette mål og måle kommunes administrasjon på næringsutvikling og verdiskapning.
  • satse sterkere på turisme. Videreutvikle gjestehavner og skjærgård, tilrettelegge for bobiler og utnytte at vi har spesielle fortrinn innen reiseliv og turisme. Høyre vil også satse sterkere på besøksaktiviteter.

Samferdsel og infrastruktur

Gode og trygge veier er avgjørende for at folk skal komme seg raskt og effektivt til og fra jobb og fritidsaktiviteter. Det bidrar også til å bygge attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner.  Næringslivet er avhengig av gode og effektive kommunikasjoner for varer og tjenester.

God kommunikasjon og digital infrastruktur er avgjørende for å sikre bosetting i hele kommunen og er viktig for et konkurransedyktig næringsliv.  Høyre mener det er behov for økte bevilgninger til investeringer og vedlikehold av veier. Investeringer i kommunikasjon er investeringer for framtiden.

Bamble kommune er ikke med i by pakke samarbeidet i Grenland, og ser det ikke som hensiktsmessig å delta i eventuelt ny by pakke slik det nå fremstår.

Kollektivtilbudet i Bamble må styrkes og Bamble Høyre vil arbeide for å få etablert et bedre tilbud mot Vest Bamble og Langrønningen.  Vi vil utrede mulighetene for flere Flexiruter, Labbebuss m.v.

«Gassveien» bygges nå med bompenge finansiering. Bamble Høyre vil utrede muligheten for at innbyggerne i Surtebogen – Herre området kan bli kompensert for deler av merkostnadene de får ved bompenger.  En reduksjon av eiendomsskatt i innkrevings perioden kan være en mulighet.

ATP Grenland (areal og transport plan) er utdatert og må revideres. Bamble Høyre ønsker en slik revisjon snarest mulig, og planen må ta hensyn til de nye utfordringene kommunen vår står overfor.

Bamble Høyre vil:

• være en pådriver for å få en samlet plan for fv. 360 «Valleveien».
  • arbeide for å få omklassifisert fv. 353 «Gassveien» til riksvei.
  • si nei til deltagelse i eventuell ny by pakke i Grenland.
  • utrede kompensasjonsordning for beboerne i Surtebogen – Herre området.
  • snarlig revisjon av ATP Grenland.
  • gjennomføre en ny kartlegging av skoleveier og se på behov for eventuelle tryggingstiltak, herunder også vintervedlikehold.
  • ha gode parkeringsmuligheter for bil, bobil og båt for å fremme lokalt næringsliv, bosetting, turisme og utvikling over hele kommunen.
  • både i et folkehelse- og et turistperspektiv arbeide for at kyststi og turveier holdes vedlike og utbedres der det er nødvendig.
  • oppgradere badeplasser og parkering i tilknytning til disse.
  • oppheve boplikten i hele kommunen.
  • være en pådriver for at arbeide med gang- og sykkelsti langs gamle E18 mellom Bamble kirke og Feset blir realisert.
  • jobbe for at ny E18 legges i den sørligste korridoren, lengst utenom bebyggelsen på Dørdal.
  • arbeide kontinuerlig for å bedre kollektivtilbudet og veistandarden i hele kommunen og regionen.
  • vurdere om det bør opprettes et kommunalt eiendoms- og utviklingsforetak for kommunale bygg
  • utrede potensialet for å etablere solcelle anlegg på kommunale bygg og på egnede arealer.
  • være pådriver for å sikre god leveringssikkerhet på strøm i hele kommunen. Vindkraft kan etableres i eksisterende eller nye industri områder eller arealer hvor det drives større næringsaktivitet.

Et velferdssamfunn for alle

God folkehelse forebygger fremtidige helseplager for den enkelte, legger til rette for en bedre hverdag og gir alle muligheter til et aktivt og bra sosialt liv. En helhetlig helse- og omsorgstjeneste må være effektiv og ha god samhandling mellom alle deltagende helsetjenester.

Høyre vil at alle barn skal ha en trygg og sikker barndom som grunnlag for en god helsesituasjon resten av livet. For å sikre barns beste, må det være en helhetlig forebygging og oppfølging av utsatte barn og familier, der barns rett til å bli hørt ivaretas.

Det sivile samfunn la grunnlaget for Norges velstand og velferd. Det er viktig å styrke det sivile samfunn som er bygd opp av frivillighet og ideell sektor. Ideelle aktører er en viktig del av velferdssamfunnet og utgjør et reelt alternativ til både det offentlige og kommersielle tilbudet.

Bamble Høyre vil:

• sikre støtte og bevilgninger til frivillige lag og foreninger på minst dagens (2023) nivå, og over tid øke dette.
  • Stimulere til økt samhandling mellom frivillige, private og offentlige.

Helse- og omsorg

Helsetjenester i kommunen skal ha god tilgjengelighet og preges av kvalitet og kompetanse.

Morgendagens eldreomsorg bygges nå. Kvalitetsreformen «Leve hele livet» skal forbedre det aller viktigste i eldreomsorgen: forebygging, daglig aktivitet, ernæring, helsehjelp, fremkommelighet og fellesskap. Høyre skal arbeide for å sikre Bamble som et aldersvennlig samfunn.

God helse- og omsorg avhenger ofte av familiens innsats, og kommunen må derfor hjelpe de som får store omsorgsoppgaver for personer i nær familie. Ved å starte kommunens innsats tidligere, vil flere pårørende klare å bidra lenger. Parallelt er samfunnet i endring og nære pårørende bor kanskje andre steder enn i Bamble. Oppsøkende virksomhet til spesielt utsatte og tidlig kontakt med kommunalt hjelpeapparat og samarbeidende frivillige organisasjoner vil være bra for den enkeltes livskvalitet og mulighet til å være selvhjulpen lengst mulig.

En velfungerende helse- og omsorgstjeneste vil bidra til at barn kan få det bedre og flere eldre vil kunne bo lengre hjemme. Mange av våre eldre bor hjemme, er i god form og vil kunne bidra i samfunnet i større grad enn de gjør i dag. Samarbeid mellom kommunen og frivillige organisasjoner er viktig i dag og vil bli enda viktigere i årene som kommer.

Godt folkehelsearbeid og samarbeid med frivillige organisasjoner i kommunen og fylket er effektiv forebygging av fremtidige helseplager. Det må arbeides aktivt for å forebygge ensomhet og legges til rette for at flere kan være mer fysisk aktive i hverdagen.

Alle innbyggere skal ha god tilgjengelighet til helsetjenester.  Legevakt tjenesten underlegges stadig større krav fra staten, og en fremtidsrettet legevakt for Bamble bør derfor etableres i samarbeid med nabokommunen Porsgrunn. En døgnbemannet legevakt med kvalitativt gode tjenester og Legevakt bil, vil gi innbyggerne et bedre og mer komplett tilbud.

Bamble Høyre støtter opp om FRISK BRIS og vil sikre driften forutsigbare økonomiske rammer samt bidra til videre utvikling av tilbudet.

Bamble Høyre vil:

• at alle innbyggere skal ha god tilgjengelighet til helse- og omsorgstjenester.
  • sikre FRISK BRIS langsiktige og forutsigbare økonomiske rammer.
  • at det skal være etablert samarbeid og god samordning mellom ulike helseaktørers tjenester når pasientene har behov for dette.
  • se positivt på at leger og andre helseaktører samlokaliseres i hensiktsmessige lokaler, og etablere felles legevakt med Porsgrunn Kommune
  • arbeide for å etablere legevakt bil tilknyttet ny legevakt
  • ha gode hjemmetjenester og dagtilbud slik at den enkelte kan bo hjemme i egen bolig så lenge man vil, og at det er en trygghet hos folk at det finns institusjonsplasser når behov for dette kommer.
  • arbeide for å øke andelen heltidsansatte der det er praktisk mulig og økonomisk forsvarlig.
  • legge til rette for privat initiativ til bygging og drift av omsorgsboliger.
  • støtte og stille det offentlige rom tilgjengelig for aktiviteter, idrett og arrangementer som bidrar til bedre folkehelse.
  • starte detaljplanlegging av et nytt aldershjem på Wissestad
  • bidra til å sikre at personer som har rett til brukerstyrt personlig assistanse (BPA) får god informasjon og hjelp ved behov.

Kultur

Bamble er en rik kulturkommune med egen musikk og festivalby. Kultur og kulturarbeid er viktige ingredienser i et fullverdig liv.

Bamble Høyre ønsker å opprettholde støtteordninger til frivillige lag og foreninger, og vil gi mer forutsigbarhet gjennom årlige kommunale budsjett

Bamble Høyre vil:

• opprettholde støtteordninger til frivillige lag og foreninger
  • sikre fortsatt gratis leie av kommunale anlegg
  • ta vare på kommunens kulturelle mangfold ved også å satse på vår kystnære kultur og historie i samarbeid med eksisterende stiftelser og organisasjoner.
  • legge til rette for et godt samarbeid med frivillige organisasjoner og inngå forpliktende samarbeidsavtaler på områder med samfunnsmessige interesser.
  • arbeide for at Bambles festivaler, revyer, og kulturarenaer kan utvikles videre.
  • utfordre «støy regimet» i Langesund slik at man kan få dette på lik linje med andre byer i vår region
  • stille det offentlige rom tilgjengelig for idretten, organisasjoner, arrangementer og festivaler som markedsfører kommunen på en god måte og særskilt støtte opplevelsestilbud som er spesielt rettet mot barn og ungdom.
  • bidra til at uorganisert fritidsaktiviteter for barn og ungdommer får økt oppmerksomhet og muligheter.

Fattigdom

Bamble Høyres mål er et samfunn med små forskjeller uten fattigdom og sosial nød. Fattigdom påvirker helse, utdanningsmuligheter og sosialt liv på et negativt sett. Barn som vokser opp i fattigdom fratas muligheter som andre barn har.

Bamble Høyre vil:

• arbeide for å bekjempe fattigdom og sosial nød for alle og spesielt blant barnefamilier
  • arbeide for en trygg og god omsorg for alle. Gode barnehager og skoler er grunnleggende for å sikre like muligheter og gode levekår for alle barn.
  • bidra til etablering av arbeidsrettede tiltak, god integrering, trygge og gode boforhold, gode helsetjenester og inkludering i fritidsaktiviteter som alle er viktig for å bedre levevilkårene.
  • ønsker målrettede tiltak for å sikre alle barn og unges deltakelse på fritids- og kulturaktiviteter.
  • legge til rette for bygging og drift av tilrettelagte boliger for grupper med spesielle behov.

Inkludering

Høyre ser på inkludering som et samfunnsoppdrag. Enkeltmennesker, lokalsamfunn og arbeidsgivere må sammen bidra til at ingen står utenfor. Vi ser behov for at alle gode ressurser arbeider sammen for en styrket nærings- og velferdsutvikling uavhengig av kjønn, sosial bakgrunn eller andre ulikheter. Inkludering og likestilling vil også gi flere mulighet til egne inntekt, deltakelse i sosiale sammenhenger og bedre helse.

Å bli involvert i det lokale foreningsarbeidet, frivillighet og dugnadsarbeid er bra for å få bedre kunnskaper om lokalsamfunnet og for å få bedre språkkunnskaper for de hvor dette er aktuelt

Bamble Høyre vil:

• arbeide målrettet for at ingen skal utsettes for mobbing, vold eller trakassering på grunn av individuelle egenskaper eller bakgrunn.
  • støtte deltakelse i frivillighet, idrett og kultur for alle.
  • bidra til etablering av arbeidsrettede tiltak, god integrering, trygge og gode boforhold, gode helsetjenester og inkludering i fritidsaktiviteter – alt som viktige deler for å bedre levevilkårene.

Utdanning og oppvekst

Kunnskap gir muligheter for alle. Høyre ønsker å skape barnehager og skoler som gir elevene trygge rammer og nødvendige ferdigheter for at de skal kunne realisere sine evner, drømmer og ambisjoner uavhengig av bostedsadresse og sosial bakgrunn.

Alle elever skal møte kvalifiserte lærere. En bedre skole forutsetter en sterk satsing på læreren som er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring. Høyre ønsker gode og kvalifiserte lærere som har mulighet til å utvikle seg selv med faglig påfyll gjennom etter- og videreutdanning.

En styrket skolehelsetjeneste og bedre samarbeid mellom hjem og skole er avgjørende for at elever som sliter på skolen får bedre oppfølging tidlig.

Høyre har høye ambisjoner for hver enkelt elev. Tidlig innsats i barnehage og skole, dyktige og kvalifiserte lærere og en god skolehelsetjeneste er viktige virkemidler.

Bamble Høyre vil:

• opprettholde alle barneskolene i kommunen, der antall elever kan forsvare en eksistens.
  • ha full barnehagedekning med både private og kommunale enheter.
  • bidra for å styrke Bamble videregående skole.
  • støtte og kvalitetssikre arbeid og tiltak for å få mobbefrie skoler.
  • at skolene skal tilby undervisning tilpasset den enkelte elev gjennom hele skoleløpet.
  • trappe opp lærernes etter- og videreutdanning.
  • at skolene skal ha attraktive arbeidsforhold for ansatte, tidsmessige læremidler og godt hjem-skole-samarbeid.

Klima og miljø

Høyre vil bidra til en offensiv klimapolitikk. Miljøproblemene er globale, men de gode løsningene finnes ofte lokalt og regionalt. Det må lønne seg å velge grønt. Høyre vil føre en politikk som bidrar til å vri etterspørselen fra fossil til klima- og miljøvennlig energi.

Klima- og miljøpolitikken handler om å finne alternative løsninger til det som forurenser – ikke om å gjøre livet vanskeligere for alle. Lavutslippssamfunn er moderne og grønne. Utvikling og holdbarhet handler om å sikre økt velstand, økonomisk vekst og jobb til alle.

Kombinasjonen av naturressurser og innovasjon gir Grenland et særlig godt utgangspunkt for å ta en ledende posisjon i utviklingen av en grønn økonomi som utnytter ressursene bedre og som styrker eksisterende bedrifter og skaper nye. Høyre vil støtte initiativer for grønn vekst og sirkulær økonomi.

Formålet med natur- og miljøvern er å bevare det biologiske mangfoldet. Det er viktig å opprettholde grunnlaget for landbruk, fiske, annen næringsvirksomhet og bosetting. Bevaring av det biologiske mangfoldet sikrer naturområder og naturforekomster til forskning, undervisning og friluftsliv.

Nye krav til rensing av nitrogen i Oslofjorden vil medføre store investeringskostnader for kommunen. Samarbeid med Grenlands kommunene er etablert for å få på plass et best mulig felles renseanlegg, drift og finansiering.  Imidlertid er det åpenbart at også staten må bidra til finansieringen, og det vil Bamble Høyre arbeide for å sikre.

Bamble Høyre vil:

• bidra til at naturområder forvaltes på en bærekraftig måte som ivaretar hensynet til friluftsliv, lokalbefolkning, turisme og næringsinteresser.
  • bidra til tiltak som stimulerer til opprydding av plast i havet.
  • arbeide for statlig del-finansiering av nytt renseanlegg i Grenland

Kommunen er til for innbyggerne

Kommunen skal være effektiv, åpen og serviceinnstilt. Det må være enkelt å henvende seg til og raskt å få tilbakemelding fra kommunen. Gjennom digitale løsninger bør den enkelte selv kunne følge status på sine saker og henvendelser.

Kommunen skal tilpasse seg den enkeltes behov og gi innbyggere og næringsliv tjenester med høyt servicenivå. Innbyggerne skal oppleve kommunen som tilgjengelig og effektiv slik at folk skal kunne ta gode og informerte valg for seg og sine nærmeste. Kommunen bør bruke mindre tid på administrative oppgaver og mer tid på mennesker og tjenesteproduksjon. Gjennom å løse flere henvendelser fra innbyggerne digitalt vil kommunikasjonen med innbyggere og næringsliv bli enklere, raskere og mindre ressurskrevende. Innbyggerne sparer tid og ressurser. Det gjør også kommunen, som vil kunne flytte ressurser fra administrasjon til tjenesteproduksjon.

Bamble Høyre vil:

• ha en fortsatt utvikling av kommunens digitalisering for å forbedre innbyggernes mulighet til å kommunisere med kommunen og lette innsyn i saker av innbyggernes interesse.

Økonomi og trygg styring

Høyre behandler Bambles inntekter med respekt, og vil unngå å belaste husholdninger og arbeidsplasser med unødige skatter og avgifter.

Bamble Høyre vil sette tæring etter næring og søke etter nye måter å drive kommunen på. Vi ønsker en effektiv og åpen offentlig sektor, slik at kommunens innsats når frem til de som trenger den mest.

I tråd med pågående utviklingen forventes det at kommunen i årene som kommer vil få stigende utgifter og avtagende inntekter. Den kommunale gjelden må holdes under kontroll, slik at ikke inntekter som skulle ha gått til velferdstjenester, går til å betale renter og avdrag.

Smartere løsninger betyr ikke kutt, men å få like gode tjenester på en bedre måte.

Bamble Høyre vil:

• ha en ansvarlig kommuneøkonomi, men samtidig tørre å investere for framtiden. Vi ser et som viktig å legge vekt på gjennomføring og kostoppfølging av prosjekter.
  • arbeide for deltagelse i interkommunale løsninger der dette kan gi brukerne bedre tjenester.
  • senke eiendomsskatten over tid.
  • oppnå et digitalt skifte gjennom å styrke kommunens egenkompetanse på IKT for å øke effektiviteten i administrasjonens arbeid, lette innbyggernes mulighet til å kommunisere med kommunen og lette innsyn i saker av innbyggernes interesse.
  • ha som mål å ha rett mengde og rett kompetanse i de ulike sektorene.