Bybanen kommer til Åsane!

Lange forhandlinger har gitt resultater. Endelig er det en historisk enighet om å få fart på Bybanen til Åsane. Og det i tunnel!

Høyres gruppeleder Eivind Nævdal-Bolstad og byutviklingsbyråd Christine Kahrs

Christine Kahrs og Christine Meyer påbegynte arbeidet sammen med Vestland fylkeskommune, og forhandlingsleder Eivind Nævdal-Bolstad dro kompromisset i land i Bergen. Vi er svært glade for det brede flertallet for tunnelløsningen, som består av Høyre, Fremskrittspartiet, Bergenslisten, Industri- og næringspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Pensjonistpartiet.

Slik lyder avtalen om Bybanen til Åsane

Avtalen er inngått mellom partier i Bergen bystyre som ønsker å sikre utbygging av en høykvalitets kollektivløsning mellom Bergen sentrum og Åsane bydel. Bybanen er den viktigste, byutviklende kraften i Bergen, og en forutsetning for utvikling av et moderne Åsane. 

Partene er enige om å bygge bybane til Åsane. Nå legges det foreslåtte kompromisset mellom Vestland fylkeskommune og byrådet i Bergen til grunn. Trasévalget innebærer at bybanen vil gå i dagløsning fra Kaigaten via Christies gate, Allehelgensgate og Nygaten, for deretter å følge en tunnelløsning fra området ved Heggebakken til Sjøgaten vis a vis Slaktehustomten. I området ved Glass Knag kobles den nye linjen på den tidligere regulerte traséen videre mot NHH. 

Avtalepartene forplikter seg til å regulere bybanen mot Åsane etter den nye traséen, med sikte på å starte bygging så snart det foreligger investeringsbeslutning i Stortinget. På denne måten sikres et bredt politisk flertall for videre utbygging av bybanen, og Åsane bydel sikres videre utvikling.

(Artikkelen fortsetter under)

Eivind Nævdal-Bolstad under pressekonferansen til den nye bybaneavtalen 01.10.2024

Reguleringsprosessen

  • Bergen kommune starter regulering av den nye tunneltraséen slik denne er beskrevet i innledningen. Bergen kommune og Vestland fylkeskommune samarbeider om reguleringsplanprosessen, blant annet slik at fylkeskommunen utfører prosjektering parallelt med reguleringsplanarbeidet.  
  • Den nye reguleringsplanen berører delstrekningene DS1, DS2 og DSS, der det i dag foreligger ferdige reguleringsplaner for en dagløsning over Bryggen. Delstrekningene DS3 – DS6 berøres ikke av endringene. Etter vedtak av ny reguleringsplan gjennom sentrum vil det foreligge en ny, komplett reguleringsplan for bybanen fra Kaigaten til Vågsbotn. Det er denne løsningen, dvs. strekningen fra Kaigaten til Vågsbotn, som skal legges til grunn for det videre byggeprosjektet. 
  • Avtalen skal sikre at Åsane bydel får en helhetlig løsning for både bybane, gange, sykkel og øvrig kollektiv. KS2 for den nye løsningen krever at det foreligger reguleringsplan for en helhetlig løsning. Det må derfor, parallelt med reguleringen av bybanen i tunnel gjennom sentrum, utarbeides en ny reguleringsplan som løser gange, sykkel mv. på strekningen fra Kaigaten til Sjøgaten. Denne planen utarbeides som en egen plan. Reguleringsplanen for gange og sykkel mv. mellom Kaigaten og Sjøgaten vedtas tidligst samtidig med reguleringsplanen for tunnelløsningen.
  • Å løse dette i en ny plan gir mindre risiko for forsinkelser i arbeidet, og vil gi raskest mulig fremdrift av reguleringsarbeidet som skal utføres på strekningen Kaigaten-Sjøgaten. Ettersom det utarbeides ny plan som skal løse gange, sykkel mv, meldes det ikke oppstart med å endre eller oppheve eksisterende planer for DS1, DS2 og DSS før det foreligger KS2 av en helhetlig løsning for bybane til Åsane i tunnel.  
  • Byrådet rapporterer skriftlig til utvalg for miljø og byutvikling om fremdrift i arbeidet hvert kvartal, og hyppigere ved behov. Partier som ikke er representert i utvalget skal også motta de løpende orienteringene, og ha møterett under behandlingen.  

(Artikkelen fortsetter under)

Byrådspartienes forhandlingsdelegasjon, foto Rune Johansen (BA). Fra venstre: Martin Jonsterhaug (FRP), Thomas Flesland (SP), Eivind Nævdal-Bolstad og Chris Jørgen K. Rødland.

Andre forhold:

Avtalen mellom de åtte partiene omtaler også flere forhold og detaljer om det underjordiske stoppet ved Sverresborg, klagebehandling, Bryggens fremtid som byrom, og sykkelveien langs bybanetraseen.

Sverresborg

Partene er enige om at et underjordisk stopp i området ved Sverresborg er et premiss for at Åsanelinjen på en god måte skal sikre kollektivdekning i Sandviken og Fjellsiden. Partene legger derfor til grunn at et underjordisk stopp ved Sverresborg skal reguleres og bygges. Dersom stoppet av tekniske eller økonomiske årsaker ikke lar seg realisere forplikter partene seg til å regulere et annet underjordisk stopp i området. 

Klagesaksbehandlingen (DS1, DS2 og DSS)

Statsforvalter har stadfestet reguleringsplanen gjennom sin klagebehandling. Klagene som er fremmet for reguleringsplanene DS1, DS2 og DSS skal snarest mulig behandles av Bergen kommune.  

Bilfri brygge

Avtalepartene slår fast at Bryggen skal være bil- og banefri med denne løsningen, og at den totale trafikkbelastningen på Bryggen blir lavest mulig. Partene er også innstilt på å sikre oppgradering av Bryggen, selv om bybanetraseen ikke vil anlegges der.

Sykkelvei

Det skal i planarbeidet vurderes å flytte sykkelveien fra Sjøgaten til Amalie Skrams vei, blant annet for å unngå trafikkfaren i Gjensidigekrysset

Slik kan Bybanen gå gjennom sentrum

Den nye bybanetunnelen tar utgangspunkt i en tidligere tunneltrasé som ble utredet i 2021. Her ble det foreslått underjordiske stasjon ved Øvregaten. Den er nå flyttet til Sverresborg. Nytt forslag skissert med oransje linje, forslag fra 2021 med grå linje.

Vedtak fra Bergen bystyre:

  1. Bergen kommune og Vestland fylkeskommune inngår avtale om en ny løsning for
    Bybanen gjennom sentrum til Åsane, der tunneltraséen som ble utredet i 2021 (alternativ 2C1) legges til grunn for det videre arbeidet. Det gjøres nødvendige justeringer av den utredete tunneltraséen for å redusere risiko og kostnader.
  2. Bergen kommune starter regulering av en tunneltrasé der bybanelinjen mot Åsane legges langs Kaigaten, Christies gate, Allehelgens gate og Nygaten, med tunnelinnslag ved Heggebakken. Den tidligere planlagte holdeplassen bak Øvregaten tas ut. Det vurderes et nytt, underjordisk stopp i området ved Sverresborg/Koengen. Traseen justeres til å ha tunnellutslag i Sjøgaten ved Slaktehustomten.
  3. Temaer som krever ytterligere utredning i den justerte løsningen, utredes som en del av reguleringsplanarbeidet.
  4. Bystyret ber om at byrådet parallelt med reguleringen av den nye tunneltraséen
    igangsetter arbeidet med en ny reguleringsplan som regulerer gange, sykkel mv.
    gjennom sentrum på strekningen fra Kaigaten til Sjøgaten.
  5. Finansieringen av arbeidet med Bybanen til Åsane videreføres iht. St.prp. 11 S
    («Finansiering av Bypakke Bergen i Hordaland»).
  6. Det igangsatte arbeidet med tilleggsutredning for et tunnelalternativ avsluttes.