– Det skal ikke være ubehagelig å bruke kommunalt aktivitetskort

I dag er aktivitetskortet et fysisk kort. Det gjør at barn og unge kan oppleve stigma når de må vise frem et kommunalt kort ved inngangen, der andre f.eks. bare viser billett på telefon.

Av: Hilde Onarheim, leder av utvalg for helse og sosial

Bergen har en rekke aktiviteter og fritidstilbud for barn og unge, men som mange likevel aldri har hørt om. En annen utfordring er at informasjonen om tilbudene også har vært spredd rundt på for mange steder og dermed vanskelig tilgjengelig. Ingen kan delta på noe man ikke vet finnes. Derfor kom Høyre allerede i 2020 med forslag om en digital plattform, der man får full oversikt og mulighet for påmelding.

For Høyre er det særlig viktig å sørge for at barn fra lavinntektsfamilier også skal sikres muligheten til å delta på linje med alle andre. Den kommunale ordningen med aktivitetskort skal bidra til dette.

I dag er aktivitetskortet imidlertid et fysisk kort. Det gjør at barn og unge kan oppleve stigma når de må vise frem et kommunalt kort ved inngangen, der andre f.eks. bare viser billett på telefon. Derfor ønsker Høyre at også aktivitetskortet skal bli digitalt, noe som i tillegg vil være en god kombinasjon med en digital plattform.

Den sosiale entreprenøren Friskus er et eksempel på en slik digital møteplass, som allerede den gang stod med en alt-i-ett-løsning klar til bruk. Man kan finne aktiviteter, skaffe billetter eller betale kontingenter. Selv om Bergen kommune var med å skape Friskus, bestemte byrådet seg likevel for å utvikle sitt eget nettsted. Nettsteder er ikke koblet mot aktivitetskortet, og ordningen er preget av at det for byrådets del er viktigere å gjøre ting i kommunal regi enn at det blir gjort skikkelig.

Høyre vil:

• Innføre digitalt aktivitets- og fritidskort
  • Ta i bruk f.eks. Friskus som digital plattform
  • Sikre at aktivitetskortet kan brukes via digital plattform