Dette er Bergen Høyres 100-dagersplan

Bergenserne viser i måling etter måling at de ønsker et skifte i Bergen. Høyre er klar til å ta over makten. Vi har et stort program og mye vi vil få til de neste fire årene, men allerede de første hundre dagene vil bergenserne merke at Høyre er i byråd.

– Høyres mål er å gjøre Bergen til en by med muligheter for alle. Det betyr at vi må ha skoler som ikke faller fra hverandre, vi må ha nok plasser og valgfrihet i eldreomsorgen og vi må ha en kommune som er på lag med innbyggerne. Høyre prioriterer mer til de som har minst og helse, sier byrådslederkandidat Christine Meyer.

Høyres 100-dagersplan:

1. Budsjettforslaget for 2024 skal redusere eiendomsskatten

Mange sliter med å få endene til å møtes. Mat, strøm og boliglånet har blitt dyrere, og Høyre mener det er viktig å kutte i de eiendomsskatten i Bergen. Vi kommer til å prioritere å redusere eiendomsskattesatsene i neste års budsjett.

2. Lage en plan for at alle skolebygg skal være godkjente

Alle elever og lærere fortjener et godt læringsmiljø. Innen de første 100 dagene skal vi lage en handlings- og fremdriftsplan plan for at alle skoler skal være helseverngodkjente. Da Høyre styrte sist satte vi av fem milliarder kroner til skolebygg. Den jobben vi startet på skal vi fullføre.

16 skoler mangler helseverngodkjenning. I gjeldende investeringsplan er det avsatt 2,7 mrd til bygging og opprustning av skolebygg. Løpende drift og vedlikehold (ca. 200 millioner i året): Det må styrkes fremover for å sikre trygge, gode og inneklimagodkjente skoler.

3. Sette i gang ungdomsskolereform

Ungdomsskolen har fått for lite politisk fokus de siste årene, og vi mener det er på tide å satse på ungdomstrinnet. Skolemiljø, lærelyst og yrkesfag inn i ungdomsskolen som valgfag er viktige elementer i en storstilt satsning på ungdomstrinnet.

4. Kartlegge skolefravær og lage en tiltaksplan for å hindre frafall

Elever med høyt fravær i ungdomsskolen må følges opp mye tettere enn i dag for å hindre frafall senere i skoleløpet. I dag vet vi for lite om fraværet. Høyre vil starte opp systematisk kartlegging av fravær på skolene, og iverksette målrettede tiltak. Vi må bygge lag rundt eleven.

5. Forberede rullerende barnehageopptak, slik at ettåringer får plass
Det er en stor belastning for den enkelte familie å ikke vite om man får barnehageplass etter permisjonstiden er over, og vi ønsker at alle som ønsker det skal få tilbud om barnehageplass fra barnet er ett år. Høyre vil forberede rullerende barnehageopptak i Bergen.

6. Være positive til etablering av ideelle og private barnehager

Fra dag èn vil Høyre-byrådet ha en positiv grunnholdning til etablering av ideelle og private barnehagetilbud. Vi vil styrke samarbeidet gjennom langt tettere dialog mellom kommunen og barnehagene.

7. Løse viktige samfunnsoppgaver sammen med frivillige, ideelle og private aktører
Høyre mener det er helt avgjørende at frivillige, ideelle og private er med å levere tjenester til byens innbyggere. Ett eksempel er innenfor boliger til bostedsløse og rusavhengige, hvor byrådet ikke har hatt kontakt med aktørene når anbudet skal fornyes slik at deres tilbud stod i fare. Blå Kors la ned sine plasser og måtte si opp ansatte.

8. Lyse ut anbud på hjemmehjelp og praktisk bistand i hjemmet

Høyre vil sikre eldre valgfriheten i de hjemmebaserte tjenestene. Høyre mener at mangfold er bra fordi det gjør kommunens eget tilbud bedre, det gir innovasjon og et mangfold å velge mellom. Nye anbud må utlyses og det skal ikke koste brukerne mer å velge selv.

9. Sette i gang og offentliggjøre brukerundersøkelser innen helse- og omsorg

Høyre vil at brukere og pårørende enkelt og ofte skal kunne melde tilbake til kommunen om når ting kan bli bedre eller bør gjøres annerledes. Vi må kvalitetssikre at lovpålagte oppgaver faktisk leveres slik de eldre har krav på.

10. La private regulere flere boliger

Kommunen har satt i gang altfor mange områdeplaner, og byutvikling over hele byen står i stampe. Eksempler er Laksevåg og Arna. Høyre vil gå gjennom alle områdeplanene og vurdere om noen kan avsluttes, og heller være private regulere. Byggesaksbehandlingen må forbedres og være positiv til initiativ fra innbyggerne, enten det er små eller store tiltak.

11. Lage ny strategi for Fisketorget

Bergenserne skal være stolt av fisketorget vårt. Slik det er i nå er det rotete og mer matservering enn salg av ferskvarer.

12. Ja til barneteater på Fløyen og andre gode initiativer fra frivillighet og kultur

Vi vil ha en holdningsendring. Det må bli slutt på den sendrektige saksbehandlingen som endte med at det ikke ble Hakkebakkeskogen på Fløyen i sommer. Høyre vil si ja til kulturlivet og allmennyttige tiltak i Bergen. Ideelle organisasjoner som har tilbud til barn og unge skal få klapp på skulderen og raske svar fra kommunen.

13. Forenkle og fjerne særkrav i søknadsprosessen for kulturlivet

Gå gjennom alle søknadsordninger og vurdere forenklinger i rapportering og søknadsskjemaer. Sette i gang slik at søknader om støtte fra store kulturinstitusjoner fra 2024 av skal gjøres flerårige og på den måten kutte byråkrati.

14. Redusere sykefraværet

Høyre vil lage en plan for å redusere sykefraværet i Bergen. Vi setter i gang et nytt nærværsprosjekt så snart vi kommer til makten som et av våre viktigste prosjekt de neste årene.  Bergen kommune har et sykefravær på 12% første kvartal 2023.

15. Sette i gang en stor gjennomgang av kommunens drift, hvor målet er å forenkle og flytte ressurser fra byråkrati og over på tjenester.
Høyre vil gjennomgå hele kommunen for å finne forenklinger og forbedringer. Vi mener etater kan slås sammen, effektiviseres og at vi må flytte mer ressurser over til tjenester. Administrasjonsutgiftene har økt med ca. 46 millioner kroner siden 2015, juster for pris- og befolkningsvekst. For eksempel har kommunen gått fra å ha 17 til 37 direktører i samme tidsrom.