Eiendomsskatt er bompenger på inngangsdøren

Av: Harald Victor Hove, gruppeleder for Høyres bystyregruppe i Bergen

Innlegget stod på trykk i Sydvesten 19. februar 2021.

Det er på tide at Bergen blir en levende by igjen. Derfor vil Høyre skape mer og inkludere flere, fordi mer skatt gir ikke flere muligheten til å kjøpe seg et hjem. Vårt alternativ er å halvere eiendomsskatten til bergenserne innen 2023.

Alle skal ha muligheten til å ha et godt sted å bo. Helt siden den store boligmangelen etter andre verdenskrig har tanken om selveierdemokratiet vært en grunnpilar i Høyres politikk. Når flest mulig eier egen bolig, gir det flere muligheten til å ta del i samfunnets verdiskapning.

Eiendomsskatt på bergensernes hjem kan bidra til å heve terskelen for å komme seg inn på boligmarkedet. Skatten rammer også usosialt. Familier sitter igjen med mindre i lommeboken når kommunepolitikere skal forsyne seg mer.

En landsoversikt fra 2019 viser at innbyggere og hytteeiere i kommuner med Høyre-ordfører betaler minst eiendomsskatt. Det er bra for familieøkonomien rundt om i landet. Men vi er ikke i mål. Det finnes sikkert eksempler på at Høyrekommuner – også Bergen – har trådt feil med eiendomsskatten. Retningen må likevel være det viktigste. Her er skillet mellom partiene stort.

Høyres alternativ å halvere eiendomsskatten frem til 2023. Vi foreslår i 2021 å redusere eiendomsskatten med 100 000 000 kroner i 2021 alene. Dessverre så tror Arbeiderparti-byrådet at de vet bedre enn bergenserne hvordan pengene skal brukes. Da sitter politikere og bestemmer. Konsekvensen er at familiene har litt mindre å bruke på regninger, barnebursdager eller den etterlengtede utenlandsferien etter koronakrisen.

Politikere har et overordnet ansvar for å overbevise innbyggerne om at pengene som tas inn i skatter og avgifter brukes riktig. For enkelte partier er det likevel en enklere oppgave å kreve inn mer penger, enn det å sørge for at de pengene det offentlige allerede har til rådighet ikke sløses bort. Her har ikke Arbeiderparti-byrådet vært særlig overbevisende.

Dette viser at betyr noe hvem som styrer. Bergen må bli en levende by igjen. Men det blir neppe noen kohortfest med et byråd som insisterer på å beholde bompengeringen over inngangsdøren til folk.