Etterlyste folkefest i forbindelse med 950-års jubileet

Bystyrerepresentant og tidligere ordfører i Bergen, Herman Friele etterlyste i dagens bystyremøte folkefesten i forbindelse med 950-års jubileet til Bergen i 2020.

I 2020 feirer Bergen 950 år og det er på sin plass å markere jubileet over hele byen. Byrådet har i dag lagt opp til mindre festligheter i bydelene, men utelatt en større feiring i Bergen sentrum for bergenserne.

Bergen har lang tradisjon for å markere store begivenheter. Gullfesten til Brann i 2007 er et eksempel. Den gangen tok ordfører og byrådsleder ansvaret for at gullfesten ble gjennomført slik den burde arrangeres, til glede for alle.

Det trenger ikke være dyrt, men vi må feire sammen. Derfor mener Høyre vi trenger en felles feiring og en felles markering ved Bryggen, Vågen, Torgallmenningen og Festplassen. I hjertet av Bergen sentrum.

Byrådets forslag legger ikke opp til fest i ordets gode betydning slik som vi er vant til. Derfor har Høyre tatt til orde for en større feiring, og ba byrådet og MDG om å ikke bare være opptatt av fest i naturen, men også få på plass den store feiringen i Bergen sentrum, som seg hør og bør når verdens beste by fyller 950 år.