Få fart på byutviklingen i Bergen

Stinn brakke på Høyres Hus under åpent møte om byutvikling 19. april

Arbeidet med å lage politikken som skal utgjøre Bergen Høyres program for 2023-2027, er i full gang. Tirsdag 19. april arrangerte underutvalg for byutvikling åpent møte. Målet? Hvordan få fart på byutviklingen i Bergen.

– For Høyre er det viktig å ha tett kontakt med næringslivet. For å få flere innbyggere til å bo og trives i Bergen, trenger vi utbyggere, arkitekter og utviklere med på laget, sier arrangør, fungerende fraksjonsleder byutvikling og medlem av programkomiteen Chris Jørgen K. Rødland.

En av hovedutfordringene er at når boligprisene i Bergen blir for høy, så flytter innbyggere ut av kommunen bare for å komme tilbake i form av køpendling. Dersom leiemarkedet blir for stort så går det på bekostning av prinsippet om selveierdemokratiet, der målet er at flest mulig skal få ta del i samfunnets verdiøkninger gjennom å eie egen bolig selv.

– Vi må bli bedre på å bygge boliger som matcher behovet til Bergenserne. Det skal ikke være umulig for barnefamilier å finne et hjem med nok plass, tilstrekkelig med soverom og dette til en pris som passer lommeboken, sier Rødland som frykter at færre unge vil komme seg inn på boligmarkedet i Bergen fremover.

Bergen må bli en ja-kommune

Gjennomgangstema fra innlederne (se oversikt i faktaboks under) var at:

• KPA er for detaljert
  • Saksbehandlingstiden er for lang
  • Tempoet i kommunen må opp
  • Det må bli bedre ledelse og kultur i avdeling for byggesak
  • Flere understreket også behovet for å holde på dyktige medarbeidere, slik at kommuneadministrasjonen ikke tappes for nødvendig kompetanse
  • Det kom også forslag om at miljøvennlige bygg, eller bygg som blir dyrere som følger av finere arkitektonisk utforming, bør gis unntak fra enkelte bestemmelser, eksempelvis byggehøyde

– Dette bekrefter det Høyre har påpekt lenge. Skal vi få fart på byutviklingen i Bergen, så tempoet i saksbehandlingen opp og vi må bygge mer, sier Rødland.

Kom med dine innspill til Høyres programarbeid her.

Innledere

Medlemmer av programkomiteens undergruppe for byutvikling