Flere studenter og bedre studentvelferd med Høyre

Da de rødgrønne styrte sist, ble ikke studentene prioritert, skriver Charlotte Spurkeland, stortingskandidat og fraksjonsleder for UMBY

Innlegget ble publisert i Bergens Tidende 7. august 2021.

Høyere utdanning, studentvelferden og forskningen har fått et enormt løft de siste åtte årene under Erna Solbergs ledelse. Og Høyre er klar for å satse videre.

Det viktigste for meg er at høyere utdanning har høy kvalitet. Studentene skal få tilbud om en god utdannelse som gjør dem klar til å ta fatt på arbeidslivet. Men, kvalitet kommer ikke av seg selv.

Da de rødgrønne styrte sist, ble ikke studentene prioritert. Det måtte en borgerlig regjering til for å innføre elleve måneders studiestøtte. Da er det er verdt å minne om SV og Ap sine brutte løfter når de nå kommer med nye (riktignok lå det inne en økning i avgangsbudsjettet).

Under Solberg har søknadene til høyere utdanning økt og kvalitet har vært i høysetet. Marte Mjøs Persen forsøker i BT lørdag å skape et feilaktig inntrykk av at det ikke har vært satset på flere studieplasser, men siden 2013 har det blitt opprettet over 20.000 nye studieplasser, hvorav av 4000 i fjor.

Med Høyre i regjering har studentene også fått over 14.000 kroner mer å rutte med, over 17.000 nye studentboliger, og rekordmange fullfører bachelorgraden raskere enn før.

Særlig innen helsefagene som Persen skriver om, er utfordringen å få nok praksisplasser. Det er jeg enig i at vi må jobbe for å få til. Her kan Marte Mjøs Persen som ordfører i Bergen gjerne begynne med seg selv og gjøre mer for å øke antallet praksisplasser i vår kommune.

Høyre har store ambisjoner for studentene i neste periode: realvekst i studiestøtten, flere nye studentboliger og rehabilitering av gamle. Bedre faglig oppfølging og tilbud til alle om praksis i utdanningen. Flere psykologer og rådgivere. Mer digitalt utdanningstilbud og å åpne for frivillig sommerstudier for studenter som ønsker ha raskere progresjon eller mer faglig påfyll.

Høyre vil fortsette politikken som sikrer kvalitet i utdanningen, god studentvelferd slik at alle får like muligheter til å studere, uavhengig av foreldrenes økonomi.

Arbeiderpartiets studentgarantier er dessverre neppe mer enn en garanti om flere løftebrudd. Det skal bli flere studieplasser, men kvaliteten i utdanningen må alltid komme først.