Høyre sikrer Bergen et ansvarlig budsjett

Venstresiden kastet kortene. Vi stod i fare for at byen ikke fikk vedtatt et budsjett, eller at budsjettet ville gitt uansvarlig høy pengebruk ut fra alle parameter. Derfor er Høyre med på et budsjettforlik, og unngår budsjettkaos.

Gruppeleder Charlotte Spurkeland

Av Charlotte Spurkeland, gruppeleder for Bergen Høyres bystyregruppe

Det er åpenbart for alle at Høyre ville styrt kommunenøkonomien på en annen måte enn det Arbeiderpartiet har gjort de siste syv årene.

Utgangspunktet er at dette ikke er vårt budsjett, men vi er likevel godt fornøyd med at vi unngår en uansvarlig høy pengebruk, vi får ned veksten i byråkratiet og samtidig får en rekke gjennomslag for Høyres politikk.

Det vi har fått til på disse fire dagene er betydelige effektiviseringer, kutt i byråkrati og redusert eiendomsskatt, i tillegg gjennomslag for noen satsninger på våre viktigste saker.

Skolepakke

Vi har fått gjennom en sårt trengt skolepakke med satsing på å ta igjen tapt læring fra pandemi og streik, der vi bla. gir mange tusen nye skolebøker og styrker skolehelsetjenesten.

Barnevern

Budsjettavtalen styrker barnevernet med 5 millioner som skal gå til en pakke for å redusere gjennomtrekk av ansatte, styrker juridisk kompetanse og ansattstøtte.

Personlig økonomi

Vi står i en strømkrise og Høyre har prioritert å sette av penger slik at flere kan drive med energieffektivisering i private hjem, borettslag og sameier. Derfor har vi satt av 20 millioner til dette. Det er bra for folks lommebok, og det er bra for klima.

Norge er inne i en dyrtid, og folk sliter med privatøkonomien. Derfor har vi en rekke tiltak i budsjettet for å adressere dette. Vi hever bunnfradraget i eiendomsskatten, vi mer enn dobler penger til aktivitetskort for barn og kommunen skal ta regningen for flere barn i familier med dårlig økonomi, vi øker sosialstøtten med 500  per barn. I tillegg har vi reversert kutt og sikret støtte til en rekke frivillige organisasjoner og styrket frivillighetssentralene. Dette vet vi er noe som i stor grad er kan hjelpe folk som sliter.

Kvalitet i omsorgen

For mange eldre er inaktive på sykehjemmene. Vårt mål er at alle eldre skal tilbys minst en times aktivitet hver dag, og vi kommer i gang i med denne satsningen. Vi setter derfor av mer penger til aktivitet- og kulturtilbud for eldre slik at de ikke blir sittende i ro og alene. I tillegg gir vi sommerjobb på sykehjem for unge, og beholder to sykehjemskjøkken.