Høyres program for 2023-2027

Bergen Høyre er klar for å ta over styringen av Bergen. Nå sender programkomiteen sitt forslag på høring til hele foreningen. Endelig program vedtas 23. februar.

Charlotte Spurkeland, leder av programkomiteen

Bergen Høyre er klar for å ta over styringen av Bergen. Programmet legger grunnlaget for hva vi skal gjennomføre når vi kommer til makten. Etter snart åtte år med økende byråkrati, dårlig styring og allergi mot private løsninger, mener vi det er på tide med trygg og ansvarlig styring av verdens beste by igjen.

I programmet vårt foreslår vi nye ideer og bedre løsninger for Bergen. Løsninger som skal satse på lærelyst i skolen, sikre eldre en verdig og god alderdom, legge til rette for flere arbeidsplasser og boliger, ta tak i kommunens klimaarbeid og skape en triveligere by.

Programkomiteen har bestått av:

• Charlotte Spurkeland, leder
  • Christine Meyer
  • Robert Flatås
  • Åse Strømme
  • Eivind H. Hermansen
  • Caroline Sandven Taule
  • Vasan Singaravel
  • Mia Milde
  • Erik Abrahamsen
  • Torunn Turøy
  • Chris Jørgen K. Rødland
  • Kaia Bergeland Kjos
  • Rebekka Stensbø
  • Petter Haraldsen Haugland, sekretær

En av Høyres viktigste saker i kommende periode blir skolepolitikken. Programkomiteen vil sette i gang en ungdomsskolereform, ha en satsing på leseferdigheter og lærelyst i skolen og vil omdøpe SFO til Aktivitetsskole og fylle den med flere læringsstøttende aktiviteter.

• En god utdanning er det aller viktigste for å få ned sosiale forskjeller. I stedet for å kjøpe opp private barnehager, må søkelyset over på innhold og kvalitet i barnehager og skoler. Skolen skal gi elevene kunnskapen de trenger for å klare seg videre på yrkesfag, i studier og i jobb, slik at alle kan bruke sine evner og oppnå sitt potensial, sier Charlotte Spurkeland, leder av programkomiteen.

Høyre vil sikre kvalitet og valgfrihet i helsetjenestene. Det må legges bedre til rette for eldre som vil bo lengre hjemme, samtidig som hverdagen til eldre på sykehjem fylles med mer meningsfull aktivitet og med økt fokus på ernæring.

• Ordningen med fritt brukervalg må beholdes og utvides til å gjelde flere tjenester. Vi skal jobbe for at det bygges en demenslandsby i Bergen og at eldre får mer aktivitet og et godt helsetilbud. Vi skal ha jevnlige brukerundersøkelser for å sikre åpenhet om tilbudet og hele tiden jobbe for å bli bedre, sier Spurkeland.

Høyre vil skape en god og inkluderende by for alle. Høyre mener Bergen er på sitt beste når unge og eldre alle bor i samme nabolag og er med på å prege byen. Høyres mål er at småbarnsfamilier, studenter, bedrifter og talenter fra hele Vestlandet skal se på Bergen som det mest naturlige stedet å etablere seg. Vi vil skape en levende by i vekst.

• Det må reguleres mange flere boliger i Bergen de neste årene. Fortetting må skje i bedre samspill med omgivelsene. Vi må ta vare på det bergenske særpreget, samtidig som vi slipper til nye impulser og arkitektur så skaper vi fremtidens bergen. Vi skal forenkle kommuneplanens arealdel og lage en småhusplan. Målet er å bli mange flere bergensere, sier Charlotte Spurkeland.

Programkomiteen i Bergen Høyre startet sitt arbeid tidlig i 2022 og har vært ledet av Charlotte Spurkeland. Komiteen har i løpet av det siste året gjennomført Program kick-off for hele partiet med 80 deltakere, hatt omfattende innspillsrunder for partiet, næringslivet, frivillighet, lag og organisasjoner, en lang rekke innspillsmøter, i tillegg til programkomiteens egen møtevirksomhet.

Datoplan for programarbeidet videre

Tirsdag 10.01
Programutkastet sendes til medlemmene og legges ut på nettsidene våre

Onsdag 03.02
Høringsfrist på 1. utkast

Mandag 08.02
Endelig programutkast sendes til medlemmene og legges ut på nettsidene våre

Søndag 19.02
Frist for endringsforslag

Tirsdag 21.02
Redaksjonskomiteens innstilling sendes ut til alle medlemmer

Torsdag 23.02
Representantskapsmøte med behandling av programmet

Pressehenvendelser

Charlotte Spurkeland, leder av programkomiteen
Tlf.: 928 66 652
E-post: charlotte.spurkeland@bergen.kommune.no

Last ned programmet

Lenke til endringsforslag

Her finner du lenke til endringsforslag.