Ja til Norsk Toppidrettsgymnas i Bergen!

Norsk toppidrettsgymnas ønsker å etablere seg i Bergen. Et etterlengtet tilbud som gjør at byen vår kan dyrke frem enda flere idrettstalenter.

Bergen har de beste forutsetningene, men dessverre ser vi at altfor mange unge blir nødt til å flytte ut av byen dersom de skal kunne kombinere idrett og utdanning. Vi trenger flere, ikke færre, som vil bygge idrettsbyen Bergen. Vårt felles mål burde være at Bergen blir talentfabrikken for Norges fremtidige idrettsstjerner.

Bergen-ungdommen må slippe å dra til Oslo for å kunne kombinere idrett og skole. Vi må bygge et kompetansemiljø her i Bergen. Det vil også hjelpe til å bygge en god kultur rundt nærmiljøet i idretten. Vi skal sørge at flest mulig bergensere sendes til Olympiatoppen, men det er viktig at før de kommer dit at de blir så lenge som mulig i Bergen, og styrker idrettsmiljøet her i byen vår. Idretten er godt tjent med at ikke alle talenter drar til østlandet for tidlig. NTG vil bli en god bidragsyter for idrettsmiljøet, og kan være med å løfte breddeidretten. Det er også utrolig positivt å se at det eksisterende toppidrettstilbudet i Bergen også er positive. Et sterkere idrettsmiljø i Bergen er ikke et nullsum-spill hvor noen taper. Alle vinner når Bergen vokser og vi bygger sterkere fagmiljøer.

En rekke store idrettsaktører i Bergen ønsker også tilbudet velkommen. For eksempel Brann, Paradis tennisklubb, Gimle Basket og NFF Hordaland. Brann trekker spesielt frem hvordan dette kan være med å videreutvikle toppfotballen i Bergen, og det er utrolig gledelig å se at de har snudd i saken og nå stiller seg positive til dette. Det kan jo være en påminner til Arbeiderpartiet om at det er lov å ombestemme seg. De kan velge å lytte til idretten og bygge videre på det fantastiske utgangspunktet Bergen allerede har.

Arbeiderpartiet sier de er skeptiske til ideen om toppidrett i Bergen, og tar på seg skylapper og snakker ned skoletilbud som ikke er i regi av kommunen. Ja, den offentlige skolen er det viktigste, men det går an å se opp fra skrivebords-ideologien og se hva som faktisk er best for Bergen, ikke partiboken på Youngstorget. Høyre vil at Bergen skal være en ja-by, en by som sier ja til initiativ som er gode og til alle aktører som vil bygge et enda bedre Bergen. Det er Bergen på sitt beste.

Norsk toppidrettsgymnas vil være et fantastisk tilbud til idrettsbyen Bergen. Vi må bygge videre på det eksisterende idrettsmiljøet og evne å si ja til de som vil bygge Bergen. Bergen blir ikke enda bedre når ideologi går foran fornuft, og gode ideer settes til side av allergi for alt som ikke er offentlig. Høyre vil at Bergen skal være en ja-by, derfor lytter vi til idretten og ønsker NTG velkommen til verdens beste by.