Klosterhagen-avtalen sikrer flertall for borgerlig byråd i Bergen

I dag signerte seks samarbeidspartier en avtale som sikrer flertall for et nytt og styringsdyktig byråd i Bergen. De seks partiene er Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Bergenslisten, Industri- og næringspartiet, Pensjonistpartiet og Høyre.

–  Jeg er veldig glad for at vi i dag kan presentere en avtale som sikrer flertall for et politisk skifte i Bergen, sa Høyres byrådslederkandidat Christine Meyer under dagens pressetreff på Klosterhagen Hotell på Nordnes.

Hovedinnholdet i avtalen er at samarbeidspartiene er enige om at det skal utarbeides en ny tunnelutredning for bybanen i Bergen sentrum og skal samarbeide i bystyret. Sammen skal partiene ta ansvar for at Bergen har et styringsdyktig byråd med en ansvarlig økonomisk politikk. Det inkluderer et valgteknisk samarbeid og samarbeid om Bergens bybudsjett de neste fire årene.

På mandag vil Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre starte forhandlinger om et nytt byråd.

–  Høyre ser frem til å starte forhandlingene om et nytt byråd som skal sikre bedre styring i Bergen, med mer læring i skolen, valgfrihet og mangfold i eldreomsorgen og en positiv byutvikling for fremtiden, avslutter Meyer.

Les hele avtalen her: