Bergen bystyre vedtok å utarbeide en sterk plattform for kulturturisme

Bystyrerepresentant Charlotte Spurkeland la i dagens bystyremøte frem en interpellasjon om hvordan Bergen skal tiltrekke seg flere kulturturister.

Hvordanskal Bergen tiltrekke seg flere kulturturister?

Reiseliv er en viktig næring for Norge, og til tross for at et høytkostnadsnivå gjør Norge til et dyrt reisemål er vi en ulik destinasjon som ergodt besøkt. Den siste tiden har svekket kronekurs gitt mange tilreisende, ogreiselivsnæringene pekes på av regjeringen som et av de områdene hvor Norge haret stort potensial.

Bergen er en av Norges mest populære destinasjoner. VerdensarvstedetBryggen og merkevaren «The Gateway to the Fjords» bringer mange til byen vår.Høyre mener Bergen har mer enn Bryggen og fjordene å by på og at destinasjonenBergen må få enda flere ben å stå på.

Bergen er en av Nordens mest spennende kulturbyer. Ser man på iTuneslistingen i mars 2016 har artister og band fra Bergen topp 10 plasseringer iover 30 land. Byen har en god konsertscene og festivaler innenfor mangesjangre, vi er hjembyen til Norges kompani for samtidsdans Carte Blanche, vihar i Bergen Assembly en viktig aktør på samtidskunstfeltet – og listen erselvsagt mye lenger.

Rapporten «Kultur, kroner og kreativitet»[1]som ble utarbeidet av Bergen reiselivslag, Bergens næringsråd m. flerei 2013 viste at ringvirkningene av de store kulturarrangementene i Hordalandbeløper seg til 2,4 milliarder kroner, noe som tilsvarer 1,3 prosent av densamlede verdiskapningen i fylket.

Bergen sitt mål må være både at de turistene som kommer til byen påferie velger å oppleve kulturinstitusjonene våre og at de kulturinteresserteturistene i verden som ikke vet hvor de skal på ferie velger Bergen.

I Bergen finnes det i dag flere konsert- og kulturkalendere. Bergenreiselivslag har via nettstedet www.visitbergen.com[2] et nettsted som fanger opp de største arrangementene som ertilgjengelig både på norsk, tysk og engelsk. Brak har en konsertkalender[3] som fanger opp konserter. I tillegg tilbyr Bergens Tidende gjennombergenpuls[4] en oversikt over ulike typer arrangementer. En god web-basert plattform er noe som det måjobbes kontinuerlig med for at den skal være relevant, og Høyre mener at envellykket plattform forutsetter at aktørene i kulturlivet har eierskap til den.

Trondheim har lykkes med å lage en god kulturkalender under navnet«trdevents»[5] som lister opp alt fra små til store arrangement på en oversiktligmåte som er lenket opp via blant annet Visit Trondheim.

Vi mener Bergen har behov for en plattform som gir tilreisende bedre oversikt over byens mange aktiviteter, og er derfor glade for at byrådet og hele bystyret tar dette på alvor, og går med på å utarbeide en løsning sammen med sentrale kulturaktører som Kultur Vest og Bergen reiselivslag.

[1]http://www.brak.no/wp-content/uploads/2013/06/Kultur-kroner-kreativitet-versjon-2.pdf

[2] http://en.visitbergen.com/whats-on

[3] http://www.konsertbergen.no/