Leie-til-eie kan gi flere utviklingshemmede egen bolig

– Det er for få tilrettelagte boliger for denne gruppen, bl.a. i Bergen hvor det er lange boligkøer for kommunal leiebolig, skriver Hilde Onarheim og Kjersti Pettersen

Av: Hilde Onarheim, leder av utvalg for helse og sosial, og Kjersti Pettersen, medlem av utvalg for helse og sosial

Kjersti Pettersen
Hilde Onarheim

I denne gruppen er det videre en lav andel som eier egen bolig, selv om langt flere ønsker det. Det bidrar til at mange som ønsker det, ikke får ta del i det norske selveierdemokratiet og tryggheten ved å eie egen bolig. Mange mister derfor muligheten til å delta i samfunnets verdiskapning som bla. skjer gjennom vekst i boligpriser.

Det er mulig å forbedre situasjonen både ved å få flere tilgjengelige boliger og ved å tilrettelegge for eie av egen bolig. Bergen kommune bør ta initiativ til begge deler.

Åtte av ti eier i Norge boligen de bor i. Det viser at de aller fleste kommer seg inn på boligmarkedet, men ofte med hjelp. Rundt 179 000 er vanskeligstilte på boligmarkedet i Norge i dag.

I Boligmelding 2020-2026 beskrives prosjektet Fra leie til eie, som ble gjennomført fra 2011 til 2019. I løpet av prosjektets levetid fikk 339 husstander muligheten til å gå fra å leie kommunal bolig til å kjøpe egen bolig.

Modellen er først og fremst egnet for de som ikke tilfredsstiller kravene til egenkapital ved startleie, men at verdistigningen vil være den som leier sin økte egenkapital. Etter leieperioden kan de dermed være i stand til å kjøpe, noe de ikke var i starten av leieperioden.

Høyre foreslår:

• Innføre muligheter for at mennesker med utviklingshemming kangå fra å leie til eie egen bolig, og vurdere samarbeid med andre aktører omomsorgsborettslag for å øke tilgangen på boliger.

Les hele interpellasjonen her.