Ny felles innsats mot ungdomskriminalitet!

I Bergen er vold og rus i ungdomsmiljøer et økende problem. Politiet rapporterer om en økning i fjor på hele 40% blant politisaker der mistenkte var under 18 år. Derfor er ungdomskriminalitet en av de første sakene som Høyre tok tak i etter valget. Bergen skal være en trygg plass å vokse opp i!

Sosialbyråd Charlotte Spurkeland

Nå har byrådet skrevet saken ferdig og denne er klar for behandling i bystyre 19.-20. juni. Saken finner du her. Vi er glad for at det er nettopp sosialbyråden Charlotte Spurkeland og byrådsleder Christine Meyer som har lagt ned mye tid og kvalitet i arbeidet med denne innsatspakken mot ungdomskriminalitet.

Det er stadig ynge barn som utfører alvorlige lovbrudd, slik som ran, vold eller trusler. Fritidstilbud, politi, barnevern og skoler henger ikke med i denne samfunnsutviklingen, der bydeler vokser og fortettes i et hurtig tempo uten at det bygges opp gode nok tilbud til ungdom. Derfor vil vi prioritere tverrfaglig omsorg og forebygging rettet mot barn og unge. Målet er at færre unge skal oppsøke rus og skadelige miljøer.

Målet er å forebygge ungdomskriminalitet og å hjelpe unge og familier som allerede står i en vanskelig situasjon. Det er mange årsaker til at barn og unge blir involvert i kriminalitet, et omfattende tema som ikke kan sees isolert. Sammen med andre strategier i Bergen kommune, skal denne nye innsatsen mot ungdomskriminalitet koordinere mest mulig på tvers av fag og handlingsplaner.

Byrådet vil samarbeide tett med politiet for å forebygge ungdomskriminalitet, utenforskap og radikalisering. Vi må legge til rette for godt samarbeid mellom skole, barnevern og politi for å iverksette hurtige reaksjoner og tidlig innsats mot barn og unge som blir involvert i kriminalitet. Det er også et mål for byrådet å styrke det rusforebyggende arbeidet i skolen.

Den foreslåtte innsatspakken fra byrådet inneholder blant annet styrkning av tverrfaglige tilbud for barn, ungdom og deres foresatte, innføring av mentorordninger, flere miljøarbeidere i bergensskolen, styrke koordinering av frivillige i arbeidet med forebygging av utenforskap og kriminalitet, tettere samarbeid med politiet og næringslivet, og utvikling av veiledere innen rus og kriminalitet.

Vi ser frem til at tiltakene blir realisert!