Ringvei Øst må bygges nå

Høyre støtter helhjertet bygging av Ringvei Øst. Strekningen Vågsbotn-Klauvaneset må få snarlig oppstart, med en Nordhordlandstunnel som sikrer trygg vei og bedre fremkommelighet.

Leder i Åsane Høyre, Lise Ramsøy

Høyre vil prioritere snarlig oppstart av Ringvei Øst. Det er Vestlandet sin tur, vi må komme i gang med Nordhordlandstunnelen slik at folk i Åsane og Nordhordland kommer seg raskt frem og trygt hjem.

Bergen bystyre vedtok den 22.06.22 kommunedelplan for E39/E16 Arna – Vågsbotn – Klauvaneset. Kommunedelplanen omfatter to delstrekninger, og det er bred oppslutning om å starte med strekningen Vågsbotn – Klauvaneset. Her er både behovet og nettonytten størst. Veistrekningen er trafikkfarlig, ulykkesbelastet og av dårlig standard. Høyre vil jobbe for oppstart av prosjektet så snart som mulig, og vil samarbeide med nabokommunene og næringsliv i Nordhordland om å få gjennom reguleringsplanarbeid snarest.

Bergen er helt avhengig av at det etableres velfungerende omkjøringsmuligheter fra Bergen sentrum som også kan betjene tungtransport. Bergen Høyre forventer at det settes av midler til planlegging av resten av ringvegen, slik at det legges til rette for realisering av hele ringveien. Strekningen Arna-Midttun på fv. 587 har i dag svært dårlig standard og ingen tilbud for fotgjengere og syklister, samtidig inngår strekket som en del av ringvegsystemet rundt Bergen. I tillegg til Ringvei Øst er det helt nødvendig med 600 millioner fra regjeringen neste år for å komme i gang og bygge Arna-Stanghelle K5.

Bergen har mange dårlige veier. Før sommeren gikk utbyggingsdirektøren i Statens vegvesen ut og sa at veisystemet i Bergen henger igjen på 70-tallet sammenlignet med de andre norske storbyene. Nå må det bli Bergen og Vestlandets tur. Dersom pengene ikke kommer hit, så forsvinner de et annet sted. Derfor burde politikerne i Bergen stå sammen om det som er bra for byen vår og det vi er enige om. Bare slik kan vi få på plass flere gode veier, en bedre og mer klimavennlig kollektivtransport og binde regionen sammen for å skape flere jobber. Dessverre har Ap og MDG lokalt som har gitt store forsinkelser på planarbeidet med debattene om kollektivfelt. Høyre støtter helhjertet Ringvei Øst.