Støtten til Ukraina må styrkes betraktelig

Det ukrainske folk kjemper ikke bare for landet sitt. De kjemper for våre felles verdier og vår felles sikkerhet. De gjør en heroisk innsats, men trenger støtte fra oss alle.

Asle Steiestøl Wingsternes, lokallagsleder for Bergen Høyre

Onsdag den 03.04.2024 vedtok et enstemmig hovedstyret i Bergen Høyre en resolusjon om Ukraina. Denne ble først fremmet i representantskapet av Knut Vindenes den 14.03.24 og fikk full oppslutning der. Resolusjon lyder som følger:

Støtten til Ukraina må styrkes betraktelig

Ved sin invasjon av Ukraina har Russland gjeninnført krigføring som et legitimt, politisk virkemiddel i Europa. Ukrainas desperate kamp for frihet er også Norges og Europas kamp! Norge må styrke Nansen-programmet for å gi Ukraina reelle muligheter for å vinne krigen.

Nansen-programmet på 75 milliarder kr over 5 år og innebærer både forpliktelser og en langsiktighet. Samtidig er realiteten som kjent at Ukraina sliter med å slå Russland tilbake på slagmarken, og Ukraina er i en desperat mangel på ammunisjon.

Norge er forpliktet til å hjelpe, og det er en liten innsats vi kan gjøre opp mot kampen Ukraina kjemper for å forsvare vestlige verdier. Rapporter er overtydelige om at konsekvensene på den ukrainske fronten er dramatiske og uakseptable.

Dette er en ekstraordinær situasjon der Norges og Europas sikkerhet er kritisk truet. Norge har gode forutsetninger for å bidra langt mer.

Bergen Høyre ber regjeringen om å styrke den økonomiske støtten til Ukraina i samarbeid med andre europeiske land, og sikre at Vesten har en sterkere geopolitisk stilling enn Russland. Dette må også sees i sammenheng med en strategi for å gjøre Ukraina i stand til å avgjøre krigen på sine premisser snarest mulig.

Bergen Høyre støtter det høyeste ambisjonsnivå fra forsvarssjefens anbefalinger, og vil kraftig oppskalere produksjonen av ammunisjon, droner og luftvernsystemer i Norge. På den måten får vi et større handlingsrom til å kunne støtte Ukraina med ytterligere militært utstyr.

Bergen Høyre vil:

· Be regjeringen om å styrke den økonomiske støtten til Ukraina i samarbeid med andre europeiske land, og sikre at Vesten har en sterkere geopolitisk stilling enn Russland

· Øke ammunisjons- og dronelageret i Norge for å også kunne styrke den militære støtten til Ukraina betraktelig

· Styrke de økonomiske tilskudd til Ukraina gjennom Nansen-programmet

Knut Vindenes, bystyremedlem for Høyre i Bergen og aktiv bidragsyter i Fritt Ukraina.