VilVite må videreutvikles – ikke stoppe opp og tilbakeføres

Økte byggevarepriser gjør at modernisering av vitensenteret på Marineholmen risikerer å havarere. Sånn kan vi ikke ha det, skriver Harald Victor Hove

F.v: Lars Leegaard Marøy (adm.dir. VilVite), Anne Britt Reigstad (gruppeleder for Senterpartiets bystyregruppe), Harald Victor Hove (gruppeleder for Høyres bystyregruppe)

Av: Harald Victor Hove, gruppeleder i Høyres bystyregruppe

I Bergensavisen 4. november omtales det som etter min mening kan bli en skandale – hvis Bergen kommune ikke stiller opp.

VilVites enestående evne til å gjøre vitenskap populært når frem til både store og små. Engasjement trigges, interesse vekkes og forståelsen for hvordan verden henger sammen, øker. Det gjør at vi er mange som har et spesielt forhold til senteret på Marineholmen som er i verdensklasse.

Lars Leegaard Marøy, adm.dir. VilVite

For å bli enda bedre, har Lars Leegaard Marøy og hans team jobbet med å ta steget videre. Målet deres er å tilby oss i bergensregionen et enda bedre vitensenter. Men, byggevarepriser har økt, og både tre, stål og elektronikk har nådd historiske nivåer. Det kjenner VilVite på nå.

Prissjokket har ført til at moderniseringen har stoppet opp, og arbeidet som allerede er gjort står i fare for å bli revet og tilbakeført.

Ingen kan gjøre noe med forhold de ikke har kontroll over. Derfor mener Høyre at VilVite må slippe å gå tilbake til start, noe som er toppen av meningsløshet. Som største eier må Bergen kommune ta ansvar her. Senterpartiet har allerede meldt seg på, det burde også byrådet som forvalter kommunens eierskap i VilVite.

Høyres alternativ:

• Byrådet gis fullmakt til å sikre en finansieringsløsning med de øvrige eierne av Vilvite Bergen Vitensenter AS som kan sluttføre igangsatt ombygging av senterets lokaler.
  • Det avsettes inntil 7,5 millioner kroner til formålet med dekning i disposisjonsfondet. Avsetningsbeløpet justeres mot faktisk regnskap ved årets slutt
Pågående modernisering av VilVite