Hva må til for å møte trangere tider?

En sunn kommuneøkonomi er en forutsetning for gode tjenester for kommunens innbyggere. Mye bra er allerede gjort for å sikre dette, men forholdet mellom inntekter og kostnader utvikler seg nå i en svært utfordrende retning

Steinar Vesterdal, vara til kommunestyret Foto: Færder Høyre/MGM

Ett sammenfall av flere faktorer bidrar til en presset kommuneøkonomi nå, og i noen år fremover:

• Veksten på inntektssiden har flatet ut og avhengigheten av økte rammetilskudd fra Staten øker (ref. ordføreropprøret med utgangspunkt i Larvik nå nylig)
  • Tunge investeringer over flere år, som sammen med de siste års økte renter gir vesentlig høyere finanskostnader for Færder. (Vi nærmer oss 3,6 milliarder i gjeld, samtidig som antall yrkesaktive er nede i 16311. (Det er kun 60% av innbyggerne våre, og dermed er vi på det laveste nivået i Vestfold).
  • Kun en tredjedel av de yrkesaktive i Færder finner sin arbeidsplass i kommunen, samtidig som de trafikale utfordringene over klaffebrua og gjennom Tønsberg sentrum øker. Spesielt pendlerne og håndverkerne våre som ikke har nok jobb i kommunen sliter, og de er det mange av.
  • Flere virksomheter må innskrenke, og noen har dessverre allerede gått konkurs.
  • Den ønskede tilflytting av barnefamilier har flatet ut, og noen har dessverre allerede flyttet nærmere E18.
  • De stadige forsinkelser på ny fastlandsforbindelse gjør at flere teller på knappene, både med tanke på fremtidig arbeidsplass, bygging og bosted i Færder.
  • Eksisterende større virksomheter vurderer flytting og planlegger veksten andre steder i Vestfold.

Kommunestyret vårt har et skjørt sammensatt flertall fra ikke sosialistiske partier, noe som gjør arbeidet for nødvendige, men upopulære beslutninger komplisert. I parallell er det en tendens til at alle endringer som gjør kortsiktig vondt, blåses veldig opp, selv om det er demokratiske fattede vedtak som ligger bak.

Likevel, som medlem av Høyre, jobber vi (sammen med våre politiske partnere) for å snu denne negative trenden og igjen sørge for at «Færder får vind i seilene». Vi vil vinne tilbake evnen til å bli den foretrukne kommune for etablering av arbeidsplasser, for attraktive og levende bomiljøer, og for turisme og gode ferieopplevelser.

Forslag til tiltak, ut over hva kommuneadministrasjonen og hovedutvalgene gjennomfører:

Gjøre alt som står i vår makt for å forhindre ytterligere forsinkelser på fastlandsforbindelsen. Dette er en nøkkel for fremtidig vekst og optimisme

Legge til rette for ytterligere privatfinansiert bygging av leiligheter. Relativt til eneboliger har vi alt for få rimelige, kostnadseffektive leiligheter tilgjengelig for barnefamilier.

Kontakte virksomheter med mange arbeidsplasser som er her i dag, og de som kanskje vil komme hit i morgen, gitt at dialogen forsterkes med konkrete planer (krever fremoverlent innsats av både politikere og byråkrater).

Med kontroll på nødvendig fremdrift på bygging av infrastruktur, og med all den attraktive kompetansen som bor i Færder, så vil kanskje også teknologi bedrifter i Kongsberg og nabokommuner rundt oss vurdere å (del-)etablere seg her hos oss (med filialer eller kontorfellesskap), ikke minst med tanke på vår nærhet til og potensiale for samarbeid med USN i Vestfold.

Ytterligere markedsføre det unike med Færder hva gjelder klima, miljø og opplevelsesmuligheter. Vi bør tillate mer kreativitet og bruke kommuneplanen og annet planverk til å se muligheter – ikke bare begrensninger.

Fortsette det allerede gode arbeidet som gjøres i skole og barnehager for å motvirke utenforskap. Bedre samarbeid med foreldre, arbeidsgivere og universitet (USN), er en nøkkel for å lykkes.

Legge til rette for at flere kan bo hjemme lenger gjennom satsning på velferdsteknologi og stimulans til mindre ombygginger som gir bedre tilgjengelighet. 70% av innbyggerne våre bor i til dels store eneboliger, men kun 22% av disse bebos med mer enn 2 personer.

Steinar Vesterdal