Vi gjør drømmen virkelig – en «lekestue» for alderdommen

Et aktivt privat bofelleskap for seniorer

Færder Høyres visjon er å skape en ”lekestue” for unge/eldre i aldersgruppen 60 – 85 år, gi økt livskvalitet i livets glansalder og ivareta det sosiale, familie, vennskap, aktivitet, helse og trivsel.

Leve hele livet – regjeringens strategi

Leve hele livet er det viktigste Høyre gjør for at eldre mennesker skal få en aktiv, trygg og verdig alderdom. At eldre skal bli verdsatt og sett, og at alle skal få ta i bruk ressursene sine. Skal vi lykkes med reformen trenger vi engasjerte Høyrefolk som følger opp lokalt, slik at alle kommunene kartlegger sin situasjon og utarbeider sine egne lokale planer for ”Leve hele livet”.

Flere gode leveår gir god helse

Befolkningsutviklingen er sentral for økonomiplanleggingen i Færder kommune. Store etterkrigskull og lengre levealder gir demografiske endringer som påvirker aldersstrukturen. Befolkningsframskrivinger viser at økningen i de eldste aldersgruppene fortsetter.Scenarier viser at det ikke blir vekst i folketallet dersom dagens lave bostedsattraktivitet opprettholdes. Ved 1% vekst vil det gi over 32.000 innbyggere i 2040. Urealistisk?

Statistikk vister at vi får en mye større andel eldre og færre barn, antall innbyggere over 40 år vil garantert øke. For å få vekst i antall innbyggere under 40 år må det skapes en høy og positiv attraktivitet for å bosette seg i kommunen.

Hvorfor er Færder-samfunnet tjent med en slik løsning?

• Målgruppen er stor og voksende

• Gi innbyggerne bedre livskvalitet og bedre mental helse. Å unngå sosial isolasjon og ensomhet er viktig for livskvalitet og velvære. Ensomhet gjør vondt, men isolasjon tar liv

• Beboere kan gi hverandre trygghet og kan hjelpe hverandre, fellesskapet kan gi dagene nytt innhold til glede og støtte og lære nye ting sammen med andre

• Gi mer fysisk og sosial aktivitet enn institusjon/aleneboere kan med en opplevelse av praktisk og emosjonell støtte

• Utsatt behov for omsorgstjenester

• Enklere tilgang for hjemmetjenesten

• Et supplement til dagens ordninger

• Ivaretar skatteinngang

Ulempene ved et slikt bofellesskap kan være utfordringen ved skifte av beboere, særlig i mindre bofellesskap.

Hvordan kan Færder kommune tilrettelegge for den fremtidige boligutfordringen til den aldrende befolkningen?

• Spille på lag med private initiativtakere

• Aktivt søke investorer

• Legge til rette gjennom kommuneplan og regulering

• Selge tomteareal til utbyggere av seniorboliger

• Jobbe sammen med de initiativ takerne som ønsker, vil og får det til

Ifølge Færder kommunes arealstrategi, -”skal det økende antall innbyggere få tilgang til boliger tilpasset deres behov”

Hva sier partiprogrammene?

Etter en studie av de forskjellige partienes politiske programmer som man gikk til valg på synes det å være tverrpolitisk enighet om viktigheten av satsning på eldreomsorg. Færder Høyre fokuserer på en glemt gruppe som iKKE trenger omsorg, men er en «eldre» ressurs.

• Vi snakker IKKE om en privatisering av kommunale tjenester, kun en imøtekommenhet til private initiativ og tilrettelegging av areal.

Praktisk og miljømessig tilrettelegging

Boligprosjekt basert på samvirke mellom beboerne (ala Doyén) (Doyén er et banebrytende boligkonsept utviklet av Frost Utvikling AS, der boformen er spesielt tilpasset aktive voksne over 50 år)

• Bebyggelse med egen leilighet og tilgang f.eks. til gjesterom og felles arealer som bibliotek, badstue, svømmebasseng, velværerom, felles stue/kjøkken, hobbyrom, snekkerbod, treningsrom etc.

• Felles kjøp av praktiske tjenester som gartner, snømåking, vedlikehold av bygg og samordning av personlige tjenester som fysioterapeut, massør, etc.

• Anskaffelse og vedlikehold av trygghets-/velferdsteknologi

• En bolig som ivaretar høye byggtekniske krav gir mindre CO2-utslipp og utgjør en mindre belastning på miljøet

• Nærhet til offentlig kommunikasjon fører til mindre bilavhengighet for å ivareta daglige ærend. Når man må bruke bil kan flere kjøre sammen, og på denne måten spare miljøet

Omfang og eierformer, selskapsformer

Fra to-tre familier som går sammen om et felles boligprosjekt, til større komplekser som Signaturhagen på Borgheim.

Med klart definert eierstruktur og exit-ordning. Beboerne kan selv eie eller det kan være en utbygger som leier ut tilpassede boliger med fellesanlegg

Det vil bli viktig med husregler som er tilpasset antall enheter og hva som etableres av felles fasiliteter.

Selskapsformer på et slikt prosjekt kan være borettslag, eierseksjon sameie, aksjeselskap, innskuddsleiligheter (differensiert finansiering/husleie/innskudd), egenfinansiering eller leie-til-eie.

Færder Høyre har kikket på hva som kan være aktuelle arealer for slike boliger og har sett seg ut følgende:

Nøtterøy Tjøme

Hvorfor skal vi starte planleggingen i tidlig alder?

«Hvis en blir boende så lenge at en ikke lenger kan klare seg selv og må flytte til en helt ny situasjon, øker stresset kraftig. Forskning rundt flytting på et sent tidspunkt viser at mange dør etter ganske kort tid. Å flytte mens en fortsatt er ganske frisk og rask kan gi økt livskvalitet.»

Kilde: Kärnekull: «Bygga för seniorer» 2011

Link til artikkel fra avisa ”Øyene” 18. november 2021:

Kilder:

Vi over 60, 10 mars 2017

Lignende prosjekter «Doyen» i Eidsvoll, Drammen, Asker og Rælingen Huseiernes landsforbund, bolig 18 april 2017

OPS modellen i Kristiansand

Signaturhagen på Borgheim