Frogn Høyres budsjettforslag, HP 2022-2025

Et budsjett uten eiendomsskatt, og med videre drift av kvistmottaket på Ottarsrud.

Høyre fremmet i Formannskapet på mandag 29.11 sitt forslag til Handlingsplan 2022-25. Det er spesielt på fire områder Høyre avviker fra rådmannens forslag.

• Høyre vil ikke innføre eiendomsskatt
  • Høyre vil ha et taktskifte i bygging av boliger
  • Høyre vil ikke etablere en skolestruktur som er tilpasset færre elever
  • Høyre vil ha en klimasatsing som gir rom for fortsatt vekst i vår kommune

Eiendomsskatt

Frogn Høyre gikk til valg på at vi ikke skal innføre eiendomsskatt og vi stemte imot når kommunestyret behandlet saken tidligere i år. De 7 partiene, som utgjør et knapt flertall i kommunestyret, har imidlertid
besluttet at Frogn kommune skal innføre eiendomsskatt og i tråd med dette vedtaket har rådmannen lagt inn eiendomsskatt fra og med 2022.

Hver gang Høyre har sagt at vi ikke ønsker eiendomsskatt, har vi blitt møtt med spørsmålet; hvordan skal vi forhindre at Frogn kommune ikke går konkurs eller havner i ROBEK registeret. Vårt svar har vært at det vil vi
vise i vårt alternative forslag til Handlingsplanen som vi legger frem i dag.
Det enkle svaret er at det har ikke vært spesielt vanskelig.

Det er en realitet at Frogn kommune har vært igjennom en økonomisk bølgedal de siste årene, der 2017 var siste år med et tilfredsstillende driftsresultat. I 2018 falt resultatet til null og både i 2019 og 2020 fikk vi et negativt resultat på rundt 30 millioner pr år. Dette har nå snudd og siste tilgjengelige prognose antyder et overskudd på 25 millioner i 2021. Frogn kommunen har dermed klart å styrke kommunens økonomi med 55
millioner kroner i løpet av et år, og det uten å være avhengig av eiendomsskatt.

Det viser at Frogn kommune i utgangspunktet har en robust økonomi, hvilket også skattetallene bekrefter. Oversikten i oktober viser at vår inntekts- og formuesskatt ligger på en 22 plass av de 356 kommunene i
landet, med skatteinntekter som utgjør 122% av landsgjennomsnittet eller 107% etter skatteutjevning. Når det nå er gjennomført flere viktige grep for å styrke kommunens økonomi, ja så gir det også et vesentlig resultat.
Rådmannen har med sitt forslag til handlingsplan bekreftet vårt syn om at Frogn kommune ikke trenger å innføre eiendomsskatt for å få nødvendig økonomisk handlingsrom.
Før jeg forlater eiendomsskatt som tema vil jeg også trekke frem innretningen av eiendomsskatten i Frogn. For å gi innføringen en sosial profil som ivaretar lavinntektshusholdninger er det i vedtaket kriterier for å
kunne søke om ettergivelse av eiendomsskatt på bolig. Dette omfatter husstander der den samlede, brutto årsinntekt ved siste ligning, sammen med leieinntekter, ikke overstiger folketrygdens grunnbeløp x 5. Videre
der søkers samlede bankinnskudd og likvide finansielle papirer, herunder aksjer, aksje- og rentefond ikke overstiger 1G. Og der søker selv bor på eiendommen.
Eiendomsskatteloven § 28 gir mulighet til å sette ned eller ettergi eiendomsskatt dersom det foreligger særlige grunner. Slik Høyre forstår kommunestyrets vedtak vil alle husstandene som tilfredsstiller kriteriene
få ettergitt eiendomsskatt. Høyre skjønner ikke at dette kan regnes som særlige grunner. Slik vi forstår loven kan det ikke gis rom for å gi fritak for eiendomsskatt etter på forhånd fastsatte kriterier eller knytte
eiendomsskatten opp til eierens økonomiske stilling. Hvis dette ikke endres varsler Høyre at vi vil vurderer å fremme lovlighetskontroll av den vedtatte handlingsplanen.

Et taktskifte i forhold til klargjøring av områder for boligbygging

Etter Høyres syn er kommunens største utfordring at kommunens befolkningsvekst er altfor lav. Liten tilvekst av barnefamilier i kombinasjon med en aldrende befolkning forrykker balansen mellom aldersgruppene og
truer den gode samfunnsdynamikken som preger Frognsamfunnet.
Samtidig fører lav innflytting til at Frogn kommune går glipp av viktige skatteinntekter. Hadde kommunen i perioden 2013 til 2020 tilrettelagt for 150 nye boliger i året vil kommunen nå hatt 80 millioner kroner mer i
årlige frie inntekter.

Dette får vi ikke endret, men det er viktig at vi ikke fortsetter på samme kurs. Et Høyres syn er det helt avgjørende at kommunen øker tempoet i plan- og byggesaksbehandlingen slik at ikke minst flere barnefamilier flytter til Frogn.

Dette har vi gjentatt en rekke ganger og vi møtes som regel med at Høyre her har urealistiske drømmer. Prognosene fra SSB viser at det blir færre barnefamilier i hele landet, hvilket for så vidt er riktig. Samtidig er
det ingen naturlov som sier at ikke Frogn kan ha en annen utvikling. Senest i går har Aftenposten en reportasje om Lørenskog kommune som nå er blant kommunen som vokser raskest i landet. «Uten at lokalpolitikerne så det komme, skjøt både byggeaktiviteten og folkeveksten til værs. Fra 2015 økte veksten fra drøyt 1 til godt over 3 prosent årlig.»

• Et av momentene som trekkes frem er at Oslo-folk, ikke minst barnefamilier, oppdaget at de fikk mer for pengene øst for bygrensen.
  • Et annet er at de regulerte tomtene ble kjøpt opp av utbyggere som møtte veggen i Oslo. De flyttet både penger og gravemaskiner til Lørenskog.

Og her er vi ved sakens kjerne. De siste årene er det kommunens manglende tempo i planarbeidet som har styrt tempo og i praksis vært en bremsekloss. Uten vedtatte planer har det heller ikke vært mulig å få sjekket
ut markedets interesse for bygging i vår kommune.

Nå har vi vedtatt to av tre områdeplaner og skal snart vedta «byutviklingsplanen». Skal vi komme i mål må vi imidlertid følge opp med tilstrekkelige ressurser til å behandle de påfølgende detaljreguleringene og øvrige byggesaker.

Det næringen trekker frem som det viktigste er å få forutsigbarhet og gode prosesser der de kan jobbe sammen med kommunen med en felles målsetting om å få realisert de enkelte prosjektene.

Vi ønsker ikke å etablere en skolestruktur som er tilpasset færre elever

Neste hovedpunkt er skolestrukturen. Får vi fart på boligbyggingen og tiltrekker oss flere barnefamilier så vil vi raskt fylle opp skolene. Høyre er derfor negative til å gjennomføre en prosess der hensikten er å etablere
en skolestruktur tilpasset færre elever. Hvis det betyr at en skole må legges ned så vil flere elever miste sin nærskole hvilket kommer i sterk kontrast til den nye regjeringens premiering av nærskolene.

Vi mener derfor at ressursene heller bør brukes på å sikre at vi har en faglig god skole som tilpasser nye krav om muligheter ikke minst innenfor bruk av digitale læringsmidler.

Et av de viktigste grepene for å unngå frafall i videregående skole er at elever som har kompetansehull fanges opp så tidlig som mulig slik at hullene kan tettes og elevene opplever mestring. Dette krever at elever
som har behov for spesialundervisning får dette og helst så tidlige som mulig.

Vi vil derfor styrke de økonomiske rammene for skolene med en klar forventning at deler av disse ressursene brukes til å styrke kommunens tidlige innsats i skolen.

Vi ønsker en klimatilpasning som gir rom for fortsatt vekst i vår kommune

Det siste hovedpunktet vi vil trekke frem er kommunens klimasatsning. Klimakrisen er en betydelig global utfordring og må løses deretter. Så er det en realitet at alle globale grep også blir lokale grep. Vi må derfor ha
et bevist forhold til hva vi kan gjøre som gir et lokalt bidrag, samtidig som vi ikke struper vårt lokalsamfunn. I rådmannens forslag til handlingsplan er det nå lagt inn et klimabudsjett. Her redegjøres det blant annet for
det tallmaterialet som er tilgjengelig for vår kommune. Dette er i stor grad standardiserte beregninger utført av miljødirektoratet. Vi ser her kun utslippene innenfor kommunes grenser, ikke hva kommunen som
samfunn bidrar til av klimautslipp. Videre ser vi at klimautslippene i vår kommune i all hovedsak skyldes gjennomgangstrafikk på E6 og sjøfart langs fjorden – to forhold vi har liten styring på.

Høyre vil frem til kommunestyrets behandling av handlingsplanen utarbeide et verbalvedtak der vi skisserer hvilke grep vi mener at Frogn kommune bør satse på for å møte klimautfordringene i vår kommune, samtidig som vil legger grunnlaget for en videre utvikling av vårt lokalsamfunn.

Høyres hovedsatsninger

Allerede i 2018 pekte Høyre på de hovedgrepene vi mener Frogn kommune må satse på for å få en varig styrkning av kommunens økonomi. Disse grepene er like aktuelle i dag.
Skal Frogn fortsette å være den attraktive kommunen vi er i dag, må blant annet kommunen fortsette å yte gode tjenester som møter brukernes behov. Våre endringsforslag vil bidra til langsiktige løsninger som gjør at
kommunen styrker sine tjenester over tid.

1) Flere barnefamilier flytter til Drøbak
Dette er redegjort for over

2) Helhetlig tilbud – bygge bemannete omsorgsboliger og satse på tiltak i hjemmet
En annen viktig prioritering har vært etableringen av bemannede omsorgsboliger som er et reelt alternativ til sykehjemsplasser. Videre at tilbudet styrkes for de eldre som bor hjemme. Målsetningen
må være at alle som kan bo i egen bolig skal gjøre det. Videre at det etableres bemannede omsorgsboliger som et mer kostnadseffektivt alternativ enn sykehjem for de som ikke kan bo i egen bolig, men likevel ikke har behov for en ordinær sykehjemsplass.

Her har administrasjonen fulgt opp med etablering av mestringsavdeling i Ullerud helsebygg. Videre vil omsorgsboligene på Belsjø terrasse stå klare i løpet av 2022 og i rådmannens forslag til handlingsplan ligger det inne forslag om bygging av ytterligere omsorgsboliger både på Dyrløkke og
Råkeløkka.

Høyre ønsker at alle disse prosjektene gjennomføres, men at det ikke gjøres før vi faktisk har behov. Det blir etter vårt syn feil å avvikle Mestringsavdelingen på helsebygget før vi har bruk for lokalene og
samtidig bygge nye omsorgsboliger andre steder i kommunen. Det kan ikke være optimal økonomistyring. Vi vil derfor videreføre mestringsavdelingen og utsette omsorgsboliger både på Dyrløkke og Råkeløkka.
Dette vil også begrense antall investeringsprosjekter som kommunen må jobbe med i parallell og dermed gi kommunen litt bedre tid til å fullføre de pågående prosjektene som i dag er betydelig forsinket.

3) Digitalisering – gjøre ting smartere
Skal kommunen opprettholde sine tjenester, samt møte behovet for nye og mer brukerrettede tjenester er det viktig at kommunen hele tiden ser om det er mulig å produsere sine tjenester på en smartere måte slik at kvaliteten ivaretas/forberedes, samtidig som ressursuttaket reduseres.

Vi er derfor godt fornøyde med etableringen av Stor Follo IKT der Frogn, Ås og Vestby har slått sine ressurser sammen og etablert en felles IKT enhet. Dette gir oss et større fagmiljø og flere å fordele
utviklingskostnadene på.

Eksempelvis trekkes velferdsteknologi frem som en sentral del av løsningen når vi skal møte eldrebølgen.

4) Når budsjettet skal salderes bør det være et mål å skjerme tjenestene ut mot brukerne
For å styrke kommunens økonomi har rådmannen måttet øke kravene til økonomisk styring i hele organisasjonen. Dette har nå gitt resultater og kommunens økonomi er vesentlig bedre i dag enn den var for et år siden. Samtidig merker vi oss at det meste av kommunens tjenester er opprettholdt slik at Frogn fortsatt leverer mange gode tjenester til vår befolkning. Det viser at det har vært mulig å gjøre flere viktige grep samtidig som tjenestene har kunne skjermes.

Det er likevel enkelte tjenester som bør styrkes, hvilket vi gjør i vårt forslag til HP 2022-25.

5) Kommunens bygninger, veier og eiendommer må vedlikeholdes
Frogn kommune har mange eiendommer, veier og bygninger som preges av manglende vedlikehold. Dette er negativt på flere måter, det reduserer bruksverdien og opplevelsen av kommunen. Videre gir det dårlig økonomi på sikt. Rådmannens forslag til vedlikeholdsplan er derfor et helt nødvendig
grep som vil avhjelpe de mest prekære behovene. På sikt vil det imidlertid være behov for en ytterligere opptrapping i tråd med anbefalte satser for vedlikehold pr m2.

6) Vi vil ikke innføre eiendomsskatt
Dette er redegjort for over

De konkrete forlagene – med begrunnelse

Tabellen under viser våre endringsforslag i forhold til rådmannens forslag til driftsbudsjett i HP 2022-25. De enkelte forslagene blir utdypet under tabellen.

Kommentarer til de enkelte forslagene

• Slå sammen og etablere to nye enheter, Forvaltning og Drift – etablere to nye enheter, Forvaltning og Drift som erstatter dagens tre enheter Samfunnsplanlegging, Teknisk drift og forvaltning og Eiendom. Dette vil sikre at alt planarbeid og saksbehandling gjøres i en enhet som da får et helhetlig ansvar. Tilsvarende vil driftsoppgavene samles i en enhet. Dette vil Vier overbevist om at dette vil gi gode synergier og øke kvaliteten på kommunens tekniske tjenester.
  • Redusere antall ledere – dette er et forslag som innebærer at rådmannen gjennom reduksjon i sin gruppe og/eller sammenslåing av en eller flere avdelinger reduserer sine ledere og tilhørende kostnader med 2,5 millioner kroner pr år. Kommunen er i en vanskelig økonomisk situasjon, og det vil gi et viktig signal til befolkningen og egen organisasjon at ledelsesnivået tar sin del av besparelsen.
  • Ikke Innføre eiendomsskatt – reversere taksering og løpende drift – Vårt forslag er at vi ikke skal innføre eiendomsskatt og vi tar her ut kostnadene som rådmannen har lagt inn til administrasjon av eiendomsskatt i vår kommune.
  • Slå sammen HOST og HOK – Med erfaringer fra siste år mener vi at oppdelingen i to utvalg ikke forsvarer den kostnaden det representerer. Saksmengden i de to utvalgene er så lav at den fint kunne blitt håndtert av et utvalg. Kommunen ville redusert sine kostnader og det hadde blitt mer engasjerende for politikerne i utvalgene
  • Videreføre ekstra ressurser engasjement i enheten for samfunnsplanlegging – Kommunestyret har nylig vedtatt områdeplanene for Kolstad og for Gamle Drøbak. Videre skal kommunen i 2022 vedta byutviklingsplanen og sette i gang med rullering av kommuneplanens arealdel. For å sikre at planavdelingen har nødvendige planressurser til å følge opp detaljreguleringene slik at de aktuelle områdene kan klargjøres for utbygging er det viktig at enheten for samfunnsplanlegging har tilstrekkelig kapasitet i planavdelingen. De ekstra ressursene legges inn denne omgang inn for to år.
  • Ny paviljong på Bilitt med plass til 12 barn– Til tross for at det er løpende barnehageopptak er det i dag ventelister til barnehagene. Dette betyr at barn som er fylt ett år ikke får pass før neste hovedopptak. Kommunen kan heller ikke tilby barn som flytter til kommunen i løpet av året barnehageplass. Vi har lagt inn en ny modul på Bilitt med plass til 12 barn fra april 2022. Siden dette vil bidra til løpende opptak vil ikke alle 12 plasser være i bruk til enhver tid og det er lagt inn foreldrebetaling for 8 barn.
  • Reversere foreslåtte kutt i spesialundervisningen og bruke deler av midlene til tidlig innsats. – et av de viktigste grepene for å unngå frafall i videregående skole er at elever som har kompetansehull fanges opp så tidlig som mulig slik at hullene kan tettes og elevene opplever mestring. Dette krever at elever som har behov for spesialundervisning for dette og helst så tidlige som mulig. Vi vil derfor reversere rådmannens forslag til kutt i spesialundervisningen og samtidig gi en klar forventning at disse ressursene brukes til å styrke kommunens tidlige innsats i skolen.
  • Demografijustering 2.0 – Høyre mener at en av kommunens viktigste oppgave er å få klargjort boliger slik at flere barnefamilier kan flytte til kommunen og skolene fylles opp igjen. Videre at en endring av skolestrukturen vil føre til at flere barn mister sin nærskole. Høyre støtter derfor ikke strukturelle endringer som er motivert av at vi skal planlegge med færre elever. Vi legger derfor tilbake rådmannens foreslåtte demografijustering slik at de enkelte skolene kan gi et godt skoletilbud til alle elevene i Frogn
  • Omsorgsboliger – videreføre mestringsavdelingen – Så lenge det er ledige lokaler på Ullerud helsebygg bør kommunen videreføre mestringsavdelingen og utsette etableringen av nye bemannede omsorgsboliger. Dette forslaget må sees i sammenheng med forslaget om å utsette bygging av omsorgsboliger i Dyrløkkebakken og Råkeløkka med i første omgang med 1 år.
  • Bemannede omsorgsboliger – Hensikten med de bemannete omsorgsboligene er å ha et tilbud til de som ikke lenger kan motta forsvarlig helsehjelp i egen bolig, samtidig som de ikke trenger ordinær sykehjemsplass. I løpet av 2022 vil de bemannete omsorgsboligene på Belsjø terrasse være klare for innflytting. Det er imidlertid viktig at kommunen legger helsefaglige vurderinger til grunn når boligene skal tildeles og Høyre forventer at det vil ta tid før alle boligene er tatt i bruk. Høyre legger derfor opp til en tregere oppbemanning av hjemmetjenesten enn rådmannen har lagt opp til.
  • Reduksjon i private fysioterapeuter – Det er stor etterspørsel etter fysioterapi i Frogn kommunen og hvis det private tilbudet reduseres vil ventetidene til fysioterapi øke ytterligere. Dette vil være til stor ulempe for de som har behov for fysioterapi og kan føre til økt etterspørsel etter hjemmetjenester og sykehjem
  • Nedtrapping av tilskuddsmidler til Helsestasjonen og skolehelsetjenesten – Rådmannen har i spørsmålsrunden svart at tilbudet er underfinansiert med 500 000 kroner pr år og vi øker derfor enhetens ramme tilsvarende.
  • Øke tildelingen til 2019 nivå – Høyre mener at støtten til kultur og idrett er et viktig bidrag til lokalsamfunnet og vi reverser de kutten som er vedtatt etter 2019 slik at støtten kommer på samme nivå som i 2019.
  • Gjeninnføre festivalstøtten – Vi legger tilbake Festivalstøtten som ble tatt ut av handlingsplanen i 2020. Dette er viktig for å bidra til å styrke Frogn som festivalkommune. Her er det nå vedtatt et regelverk som administrasjonen skal legge til grunn, og vi har forventinger til at rådmannen i god dialog med de ulike aktørene kan få et godt og koordinert festivaltilbud i 2022. Ved å ta ut denne støtten gis det et signal til fylket om at Frogn kommune ikke har så stor interesse for festivalene, hvilket medfører en risiko for at fylket kutter sin støtte. Vi foreslår derfor at det settes av 300 000 kroner til festivalstøtte.
  • Styrke tildelingen til 17. mai – Det foreslåtte beløpet på 70′ er for lite. Det reelle forbruket har de siste årene vært på 125 000 kroner. Dette inkluderer 20 000 til streaming av taler som har viste seg å være svært populært. Rammen styrkes derfor med 55 000 kroner.
  • Kvistmottaket – Er et svært etterspurt tilbud som vi mener bør videreføres. Det krever imidlertid at anlegget blir bemannet, har faste åpningstider og at det tilrettelegges for forsvarlig mottak av hageavfallet. Det er derfor lagt inn nødvendige driftsmidler og investeringer
  • Eiendomsskatt – Høyre kan ikke se at rådmannens forslag til handlingsplan 2022-25 gir behov for å innføre eiendomsskatt i Frogn Kommune. Høyre foreslår derfor at dette vedtaket reverseres.
  • Tilleggsforslaget til statsbudsjettet lagt frem 8 november – Regjeringen la 8 november frem et forslag til endringer i statsbudsjettet som vil øke kommunens frie inntekter.
  • Driftseffekt endring investeringer – Høyre fremmer flere forslag til endringer av kommunens investeringer
    • Utsette utredning administrasjonslokaler 2 år
    • Utsette bygging av Dyrløkkebakken 1 år
    • Utsette omsorgsboliger Råkeløkka 1 år
    • Kvistmottak (alternativ 2 i kommunestyresak 78/21)
    • Pendlerparkering Måna

Det er behov for flere pendlerparkeringsplasser og vi fremmer der
samme forslaget som vi fremmet i fjor. Det foreslås derfor at det settes av 1 million kroner i 2022 til prosjektering og 16 millioner i 2023 til etablering av en pendlerparkering på Måna i bakkant av eksisterende pendlerparkering.

Andre kommentarer

Gjennom budsjettprosessen er vi blitt kjent med at enhetene har holdt flere stillinger vakante. Det mener vi er en uheldig praksis og vi forventer at stillinger som eksempelvis kreft/palliativ sykepleier som ligger innenfor rammen er besatt. Dette er en viktig kompetanse for å tilrettelegge for god pleie ved livets slutt.