Høyres budsjettforslag 2021 – 2024

Her er Frogn Høyres forslag til budsjett som var til behandling i kommunestyret 14.12.2020. Dette ble støttet av PP og FrP, men som forventet ikke flertall. Derimot fikk vi støtte til ett av to verbalforslag og med dette et styrket samarbeid mellom kommunen og det lokale kulturlivet.

Frogn kommune har fortsatt et kostnadsnivå som er for høyt og det er behov for å bedre balansen mellom  kommunens inntekter og utgifter. 2017 var det siste året med et tilfredsstillende driftsresultat. I 2018 ble det  et null resultat, i 2019 et underskudd på 11 millioner og i 2020 er det prognosert underskuddet 31 millioner  kroner. Allerede i 2018 pekte vi på de hovedgrepene vi mener Frogn kommune må satse på for å få en varig  styrkning av kommunens økonomi. Disse grepene er like aktuelle i dag. 

Vårt primære mål er at Frogn kommunen er en attraktiv kommune for besøkende, beboere og de som har  sitt arbeidssted her. Det er viktig at kommunen fortsetter å yte gode tjenester, og våre endringsforslag vil  bidra til langsiktige løsninger som gjør at kommunen styrker sine tjenester over tid.

  1. Flere barnefamilier flytter til Drøbak.  Etter vårt syn er kommunens største utfordring at befolkningsveksten har stoppet, samtidig som vi  har en aldrende befolkning. Dette forrykker balansen mellom aldersgruppene, og gjør at kommunen  går glipp av viktige inntekter. Hadde kommunen i perioden 2013 til 2018 holdt trykket opp slik at det  ble bygget 150 boliger i året vil kommunen hatt 70 millioner kroner mer i årlige frie inntekter. Det er  derfor helt avgjørende at kommunen prioriterer planarbeidet og byggesaksbehandlingen slik at vi  kan legge til rette for at blant annet flere barnefamilier flytter til Frogn. 
  2. Helhetlig tilbud – bygge bemannede omsorgsboliger og satse på tiltak i hjemmet . En annen viktig prioritering er at det etableres bemannede omsorgsboliger som er et reelt alternativ  til sykehjemsplasser. Videre at tilbudet styrkes for de eldre som bor hjemme. Målsetningen må være  at alle som kan bo i egen bolig skal gjøre det. Videre at det etableres bemannede omsorgsboliger som  et mer kostnadseffektivt alternativ enn sykehjem for de som ikke kan bo i egen bolig, men likevel  ikke har behov for en ordinær sykehjemsplass. Behovet for bemannede omsorgsboliger er prekært, og det er viktig at rådmannen for ferdigstilt de  prosjektene og løsningene som han jobber med. Allerede fra neste år vil de første bemannete  omsorgsplassene for eldre kunne tas i bruk når en av boenhet på Ullerud helsebygg gjøres om til 8  omsorgsplasser.
  3. Digitalisering – gjøre ting smartere . Skal kommunen opprettholde sine tjenester, samt møte behovet for nye og mer brukerrettede  tjenester er det viktig at kommunen hele tiden ser om det er mulig å produsere sine tjenester på en  smartere måte slik at kvaliteten ivaretas/forberedes samtidig som det ressursuttaket reduseres. Det  er viktig at Frogn kommune satser på velferdsteknologi og andre digitaliseringstiltak.  Når vi ser på rådmannens ulike innsparingstiltak er det flere der kommunen viderefører tjenestene,  men leverer de på en smartere måte. Disse forslagene stiller vi oss bak. Vår forutsetning er imidlertid  at rådmannen fortsatt leverer forsvarlige og helhetlige tjenester innenfor de berørte områdene. Et godt eksempel er elektronisk byggesaksbehandling som rådmannen skriver skal være ferdig 3  kvartal 2021. Her har rådmannen allerede nå kunne legge inn et forventet gevinstuttak i perioden.  
  4. Når budsjettet skal salderes bør det være et mål å skjerme tjenestene ut mot brukerne I rådmannens forslag til handlingsplan foreslås det kutt i tjenester som har stor betydning for  mottakerne. Høyre mener dette skaper stor usikkerhet for de berørte brukerne, samtidig som det  har forholdsmessig liten økonomisk effekt. Skal kommunen få et varig bedret resultat krever dette at  gjennomføringen av kommunens tjenester gjøres på en kostnadseffektiv måte.
  5. Kommunens bygninger, veier og eiendommer må vedlikeholdes . Frogn kommune har mange eiendommer, veier og bygninger som preges av manglende vedlikehold.  Dette er negativt på flere måter, det reduserer bruksverdien og opplevelsen av kommunen. Videre  gir det dårlig økonomi på sikt. Vi vil derfor prioritere nødvendig vedlikehold og har styrket midlene til  generelt vedlikehold.
  6. Vi vil ikke innføre eiendomsskatt .Rådmannen ber om å få utredet eiendomsskatt. Vi mener det vil være å lempe kostnaden over på  befolkningen og vil ikke støtte en slik løsning.
Konkrete innspill til rådmannens forslag til HP 2021-24

Tabellen under viser våre endringsforslag i forhold til rådmannens forslag til driftsbudsjett i HP 2021-24. De enkelte forslagene blir utdypet under tabellen.

NrOmrådeForslag202120222023 2024 
 Rådmannens  forslagResultat-12114-17944-19611-18119
  Resultat i % av brutto inntekt1,02%1,50%1,63%1,49%
       
1Rådmanns gruppenSlå sammen HOST og HOK-500-500-500-500
2Rådmanns gruppenEffekt av de gjennomgående prosjektene-1 500– 1500-1 500– 1 500
3Rådmanns gruppenRedusere antall ledere-1 500-2 500-2 500-2 500
4Samfunns planleggingVidereføre ekstra ressurser områdeplanen Gamle  Drøbak25025000
5Samfunns planleggingForeslåtte reduksjonen på 0,2 årsverk reverseres170170170170
6BarnehagerNy avdeling i modul Bilitt (9 barn)5911 4181 4181 418
7BarnehagerØkt ramme i tråd med rådmannens notat  11.12.20201 3271 3271 3271 327
8BarnehagerLegge tilbake en stilling spesial pedagogisk team450450450450
9FrognskolenVidereføre skolelos700700700700
10FrognskolenVidereføre ikke lovpålagt støtte til lese- og  regneopplæring.1 0001 0001 0001 000
11FrognskolenIkke gjennomføre foreslåtte reduksjon for  sosiallærere7001 5001 5001 500
12FrognskolenBegrense reduksjonen i spesialundervisningen.1 0001 0001 0001 000
13FrognskolenTa i bruk trivselsverktøyet Klassetrivsel, samt Lions  «Mitt valg»50505050
14Ullerud  HelsebyggSaldering av ubalanse pr 31.12.20200-200-1 200-1 200
15Tilrettelagte  tjenesterUllerud Terrasse (tidl. Belsjø Terrasse) vil ikke starte  opp før i februar 2022-720-40000
NrOmrådeForslag202120222023 2024 
16Psykososialt  arbeidRusboliger i Husvikveien 5 vil ikke starte opp før i  2022 (600 + 600)-1200-60000
17Psykososialt  arbeidEgeninnsats prosjekt rask psykisk helsehjelp 8501 2751 700
18Kultur og fritid  + frivillighetIkke gjennomføre foreslåtte reduksjoner i  tildelingene kultur- og idrettsstøtte220220220220
19Kultur og fritid  + frivillighetØke tildelingene til 2019 nivået137137137137
20Kultur og fritid  + frivillighetGjeninnføre festivalstøtten.300300300300
21Kultur og fritid  + frivillighetVidereføre støtten til nyttårsfyrverkeriet80808080
22Kultur og fritid  + frivillighetStyrke støtten til 17. mai55555555
23Kultur og fritid  + frivillighetVi ønsker ikke å støtte opprettelsen av sammen for  Frogn-300-300-300-300
24EiendomIkke realistisk innsparing idretten250250250250
25EiendomRådmannen foreslår å styrke midlene til generelt  vedlikehold med 2,5 millioner kroner.1 50015001 5001 500
26Teknisk drift og  forvaltningFollo Brann- og Redningsvesen-200-200-200-200
27Teknisk drift og  forvaltningRedusere saksbehandling trafikk.-425-850-850-850
28Teknisk drift og  forvaltning1 ekstra saksbehandler for søknader om  sanitærabonnement.-850-850-850-850
29Teknisk drift og  forvaltningLøypemaskin DFI – Kommunens bidrag50   
30Drøbak Frogn  Idrettsarena KFNytt estimat fra styret, tillagt våre korreksjoner-3450-3750-4050-4050
31NAVBudsjetteknisk korreksjon-300-300-300-300 
       
32InvesteringerEffekt av at fortau Elleveien er redusert fra 31  millioner kroner til 5,1 millioner kroner -535-617-663
33InvesteringerFortau Oberst Eriksens vei – investering 5,25  millioner kroner 109125134
34InvesteringerEtablere pendlerparkering på Måna – 15 millioner  kroner 20360387
35InvesteringerFleksibel barnehage – ny modul på Bilitt – 3,5  millioner kroner 738390
       
  SUM endringer-2115-1026-867-445
  Resultat-14229-18970-20478-18564
  Resultat i % av brutto inntekt1,19%1,58%1,70%1,53%
Kommentarer til de enkelte forslagene

1. Slå sammen HOST og HOK – Med erfaringer fra siste år mener vi at oppdelingen i to utvalg ikke forsvarer den kostnaden det representerer. Saksmengden i de to utvalgene er så lav at den fint kunne blitt håndtert av et utvalg. Kommunen ville redusert sine kostnader og det hadde blitt mer engasjerende for politikerne i utvalgene

2. Effekt av de gjennomgående prosjektene – I 2019 ble det vedtatt en gevinstplan for de gjennomgående prosjektene og smarte løsninger som innebar at gevinsten fra 2021 og utover skulle være 3 millioner pr år. Rådmannen skriver at gevinstuttak er fordelt ut på de enkelte områder, men det er vanskelig å finne igjen gevinstene på områdene. Det er derfor lagt inn et gevinstuttak på 1,5 millioner kroner på rådmannsgruppen. 

3. Redusere antall ledere – dette er et forslag som innebærer at rådmannen gjennom reduksjon i sin gruppe og/eller sammenslåing av en eller flere avdelinger reduserer sine ledere og tilhørende kostnader med 2,5 millioner kroner pr år. Kommunen er i en vanskelig økonomisk situasjon, og det vil gi et viktig signal til befolkningen og egen organisasjon at ledelsesnivået tar sin del av besparelsen. 

4. Videreføre ekstra ressurser områdeplanen Gamle Drøbak – Kommunestyret har nettopp vedtatt områdeplanen for Kolstad, Klommestein Skog og Odalen. Hvis utbyggerne setter i gang som forventet vil Nordre Tverrvei bli bygget. Dette vil åpne for at USBL, og muligens Solon kan få realisert sine prosjekter i området ved rideskoletomta. Før kommunen setter i gang rullering av kommuneplanens arealdel må derfor planarbeidet for disse områdene avklares. Her må det stilles krav til rekkehus og småhus bebyggelse. Disse avklaringene må prioriteres slik at kommunen kan komme i gang med rullering av kommuneplanens arealdel, der første steg vil være å fastsette den grønne grensen som definerer kommunens vekstområde. I parallell med dette arbeidet må kommunen få behandlet områdeplanen for Seiersten, Ullerud, Dyrløkke samt områdeplanen for Gamle Drøbak. Det er viktig at arbeidet med sluttføring av områdeplanen for Gamle Drøbak ikke forsinker det andre planarbeidet, og ressurser avsatt til dette planarbeidet må videreføres til planen er ferdig behandlet.

5. Foreslåtte reduksjonen på 0,2 årsverk reverseres – I sum er planarbeidet et krevende arbeid og det er derfor viktig at styrking av plan- og byggesaksavdelingen videreføres fra tidligere år.  Vi var en pådriver for dette i forrige periode og er fornøyd med de positive signalene som indikerer at byggesak begynner å komme ajour. Det er likevel viktig at kommunen holder momentet og får fullført det pågående planarbeidet og behandlet de enkelte byggesakene  innenfor de lovpålagte frister. 

6. Ny avdeling i modul på Bilitt – Til tross for at det er løpende barnehageopptak er det i dag  ventelister til barnehagene. Dette betyr at barn som er fylt ett år ikke får pass før neste  hovedopptak. Kommunen kan heller ikke tilby barn som flytter til kommunen i løpet av året  barnehageplass. Vi har lagt inn en ny modul på Bilitt og antatt 9 nye barn fra august 2020. Kostnaden er beregnet utfra snitt bruttokost pr barnehagebarn i Frogn 175 * 9 * 90% . Antar at foreldrebetaling vill utgjøre 10%.

7. Barnehager – Rammen økes i samsvar med rådmannens notat 11.12.2020

8. Styrke spesialpedagogisk team barnehagene – En av de to stillingen rådmannen foreslår  kuttet legges tilbake. Dette blant annet for å sikre at kommunen kan gi et tilbud i tråd med  enkeltvedtak fra PP tjenesten.

9. Videreføre skolelos – Skolelosen er et viktig tilbud til elever som risikerer og falle ut av skolen. Rådmannen har foreslått at skolelosen ut av rammen. Vi legger skolelosen tilbake.

10. Videreføre ikke lovpålagt støtte til lese- og regneopplæring – lese og regneferdigheter er de  grunnleggende ferdighetene som elevene skal lære på skolen. De som sliter med lesing  og/eller regning opplever lav mestring og vil ofte få utfordringer med de fleste andre fag. Det  er viktig at skolen har gode ressurser til å hjelpe de elevene som trenger hjelp. Vi viderefører  dette tilbudet.

11. Ikke gjennomføre foreslåtte reduksjon for sosiallærere – det er mange elever som syns  skolehverdagen er utfordrende. Sosiallærere kan gjøre en stor forskjell for mange av disse elevene og det er viktige at kommunen har gode ressurser på dette området. Vi reduserer ikke sosiallærere.

12. Begrense reduksjonen i spesialundervisningen – Det er viktig at elevene med vedtak fra PP-tjenesten får tiltak som samsvarer med vedtaket, ikke minst på Regnbuen. Vi legger derfor tilbake 1 million av rådmannens kutt.

13. Ta i bruk trivselsverktøyet Klassetrivsel og Lions «Mitt valg» – Klassetrivsel er et verktøy for  å kartlegge elevenes trivsel og hjelper læreren til å fange opp elever som ikke trives eller har  utfordringer. Antatt kost er 45.000,-. Mitt valg er et konsept som Lions tilbyr og brukes  allerede på Dyrløkke, men ikke Seiersten. Dette er et supplement til andre tilsvarende  konsept som brukes i Frognskolen og Lions dekker en stor del av kostnaden.

14. Saldering av ubalanse pr 31.12.2020 – Rådmannen foreslår og styrke rammen med 9,7  millioner kroner for å møte antatt merforbruk i kjernedriften i 2020. Vi støtter forslaget, men mener at styrkingen kan reduseres til 8,5 millioner i slutten av perioden.

15. Forsinket oppstart Ullerud Terrasse – De foreslåtte midlene tas ut frem til rådmannens  antatte tidspunkt for ferdigstillelse.

16. Forsinket oppstart Husvikveien 5 – De foreslåtte midlene tas ut frem til rådmannens antatte  tidspunkt for ferdigstillelse.

17. Egeninnsats prosjekt rask psykisk helsehjelp – Rådmannen har ikke funnet midler til å delta i  prosjektet «Rask psykisk helsehjelp». Vi ønsker at Frogn kommune skal søke om  prosjektmidler i 2021 for oppstart i 2022 og har av den grunn lagt inn midler for inndekning  av kostnader knyttet til prosjektet fra 2022 og utover. Rask psykisk helsehjelp er et lavterskel  tilbud til innbyggere over 16 år, som har ulike typer angst og/ eller depresjon av lett moderat  grad, eventuelt med begynnende rusproblemer eller søvnproblemer i tillegg. Prosjektet fra  Helsedirektoratet hadde oppstart i 2012 og kan vise til gode resulterer i de kommunene som  har deltatt. Målet er å gi direkte hjelp til flere uten lang ventetid, slik at problemene ikke  utvikler seg.

18. Legge tilbake støtte kultur og idrett – Rådmannen foreslår å redusere støtten til flere  aktiviteter innenfor idrett og kultur. Vi ønsker ikke å redusere denne støtten og har reversert  rådmannens forslag. 

19. Øke tildelingen til 2019 nivå – I tillegg til å reversere rådmannens reduksjon i støtten fra  2020, legger vi tilbake reduksjon som ble vedtatt i fjor slik at støtten kommer på samme nivå  som i 2019.

20. Gjeninnføre festivalstøtten – Vi legger tilbake Festivalstøtten som ble tatt ut av  handlingsplanen i 2020. Dette er viktig for å bidra til å styrke Frogn som festivalkommune.  Her er det nå vedtatt et regelverk som administrasjonen skal legge til grunn, og vi har  forventinger til at rådmannen i god dialog med de ulike aktørene kan få et godt og koordinert  festivaltilbud i 2021. Ved å ta ut denne støtten gis det et signal til fylket om at Frogn  kommune ikke har så stor interesse for festivalene, hvilket medfører en risiko for at fylket  kutter sin støtte. Vi foreslår derfor at det settes av 300 000 kroner til festivalstøtte.

21. Videreføre støtten til nyttårsfyrverkeriet – nyttårsfyrverkeriet har blitt en viktig og trygg del  av nyttårsfeiringen i Frogn og betyr noe for mange både barn og voksne. Kuttes støtten  risikerer vi at felles fyrverkeri ikke kan videreføres og at mange flere private vil sende opp  fyrverkeri selv.

22. Styrke tildelingen til 17. mai – Det foreslåtte beløpet på 70′ er for lite. Det reelle forbruket i  2020 var på 105’. I tillegg ble det gjennomført streaming av taler som følge av Korona. Dette  viste seg å være mer populært enn antatt og bør videreføres. Vi har derfor lagt til ytterligere  20’ for streaming av taler.

23. Sammen for Frogn – dette er et nytt tiltak som vi mener langt på vei vil være ivaretatt med  Nattravnene. Vi tar derfor dette tiltaket ut.

24. Ikke realistisk innsparing idretten – Rådmannen har lagt inn et kutt på 250’ i støtten til  idretten som vi mener ikke kan gjennomføres. Vi har derfor lagt tilbake de siste 250’.

25. Styrke det generelle vedlikeholdet – Rådmannen har nylig lagt frem en tilstandsrapport som  viser at kommunen har et betydelig vedlikeholdsetterslep. Med så stort vedlikeholdsetterslep må vedlikeholdet styrkes ytterligere og det økes totalt til 4,0 millioner  kroner.

26. Konsekvenser ny selskapsavtale Follo Brann- og Redningsvesen – Rådmannen skriver i  spørsmål 88 at de budsjettmessige konsekvenser av ny selskapsavtale for Follo Brann- og  Redningsvesen vil øke Frogn kommune sine kostnader med 500 000 kroner og ikke 700 000  som ligger i rådmannens forslag.

27. Redusere saksbehandling trafikk – Klageorganet gjorde nettopp et prinsipielt vedtak om at  kommunen ikke skal vurdere konsekvensene for trafikksikkerhet i de enkelte byggesaker.  Dette skal forenkle trafikkavdelingens behandling av byggesaker og den styrking av  avdelingen som ble gjort i 2018 kan reverseres.

28. 1 ekstra saksbehandler – sanitærabonnement – Rådmannen foreslår 1 ekstra saksbehandler  for søknader om sanitærabonnement. Prinsippvedtaket i klageorganet vil også ha betydning  for kommunens behandling av sanitærabonnement i de enkelte byggesaker og det skal ikke  være behov for 1 ekstra saksbehandler.

29. Løypemaskin DFI – Kommunens bidrag – Løypemaskinen vil i all hovedsak finansieres med  private midler, slik at kommunens bidrag er kun 50 000 kroner.

30. Drøbak Frogn Idrettsarena KF – Styret har lagt frem et revidert budsjett der et forventet underskudd på 4 millioner kroner er erstattet med et forventet overskudd på 50 000 kroner. Styret  varslet at et av tiltakene var å redusere åpningstidene og vi har derfor redusert resultatet på badet  med 600 000 kroner for å sikre at dagens åpningstider kan videreføres. Styret har videre lagt inn et  underskudd på kafedriften på i underkant av 600 000 kroner. På sikt må kafedriften gå i balanse og vi  har derfor redusert underskuddet med 300 000 kroner i 2022 og satt det til null i 2023 og 2024.

31. NAV – budsjetteknisk korreksjon – I flertallets forslag til handlingsprogram 2021-24 som ble  vedtatt av Formannskapet lå det inne en budsjetteknisk korreksjon på NAV sitt område som  innebar en besparelse på 300 000 kroner. 

Investeringer

32. Ta ut nytt fortau Elleveien – Vi mener det ikke er behov for et fortau i Elleveien. Det samme  mener et flertall av beboerne i området. Det er ikke her skolebarna går når de skal til skolen  og for de som må avgi deler av sin eiendom oppleves dette som et uforholdsmessig tiltak.  Det er vedtatt en ramme på 31 millioner kroner. Når vi reduserer med 25,9 millioner kroner,  som er det samme beløpet vi foreslo i fjor, vil det stå igjen en rest på 5,1 millioner kroner  som skal brukes til nødvendige tiltak for overvann.

33. Fortau Oberst Eriksens vei – Dette tiltaket har ligget lenge i trafikksikkerhetsplanene. Dette  er en vei som brukes av mange gående til og fra idrettsanlegget på Høiås, i tillegg til alle  andre som bor i området. Det er behov for fortau fra bussholdeplassen på Heer og frem til  idrettsanleggene på Høiås og dette bør prioriteres nå. Antatt kostnad er 5,25 millioner kroner som er estimert etter samme prinsipper som rådmannen har gjort i Belsjøveien. Kostpris  7500 pr meter * 700 meter.

34. Etablere pendlerparkering på Måna – Det er behov for flere pendlerparkeringsplasser og vi  fremmer der samme forslaget som vi fremmet i fjor. Det foreslås derfor at det settes av 1  million kroner i 2021 til prosjektering og 14 millioner i 2022 til etablering av en pendlerparkering på Måna i bakkant av eksisterende pendlerparkering.

35. Ny fleksibel barnehage – Til tross for at det er løpende barnehageopptak er det i dag  ventelister til barnehagene. Dette betyr at barn som er fylt ett år ikke får pass før neste  hovedopptak. Kommunen kan heller ikke tilby barn som flytter til kommunen i løpet av året  barnehageplass. Vi har lagt inn en ny modul på Bilitt. I 2019 ble det satt opp en modul til en  kost av 3,19 millioner og vi har lagt inn 3,5 millioner kroner.

Verbalforslag

1 – Leve hele livet

Rådmannen legger frem en sak med en Handlingsplan for et aldersvennlig samfunn.  Handlingsplanen skal bygge på reformen «Leve hele livet» 

Begrunnelse:

Frogn kommune får flere eldre frem mot 2040. Det er burde ikke oppleves som et problem, men en mulighet. Eldre er en ressurs som kan utnyttes. Altfor mange eldre blir ikke behandlet som den verdien i samfunnet de faktisk er. Resultatet er at mange opplever ensomhet og inaktivitet, og Frogn kommune får ikke glede av den fantastiske erfaringen som eldre mennesker har.

Eldre defineres ofte som personer i aldersgruppen 67 år og oppover, men det er viktig å være klar over at dette er en like uensartet gruppe som andre aldersgrupper. I dagens samfunn er det stort fokus på ungdommelighet, og det å bli gammel kan bli oppfattet som å resignere. Boliger, institusjoner og fritidsaktiviteter er i stor grad basert på alder, og bidrar til et aldersinndelt samfunn.

Eldre kan oppleve å bli sett på som en ensartet gruppe med dårlig helse og pleiebehov, og føle at de utgjør en byrde. 

2 – Kultursamarbeid mellom kommunen og det lokale kulturlivet

Rådmannen legger frem en sak der han redegjør for kommunens satsing på kultur og kommunens  samarbeider med det lokale kulturlivet. 

Begrunnelse:

Frogn er en kommune med stor kulturell identitet og mange ulike aktører. Et bredt og fungerende  kulturliv, der kommunes kulturavdeling samarbeider godt med både frivilligheten og de  profesjonelle aktørene, vil styrke kommunes samlede kulturtilbud. Kommunes kultursatsning vil  kunne bidra til at Frogn kommune fremstår som en attraktiv kommune både for eksisterende og  nye innbyggere, samt for besøkende. 

Kulturavdelingen og kulturskolen spiller her en viktig rolle og det er ønskelig å få mer innsikt i  hvordan kommunen jobber med sin interne kultursatsning og bidrar til godt samarbeid og gode  samarbeidsarenaer innenfor de lokale kulturlivet.

Verbalforslag 1 Leve hele livet fikk 14 av 31 stemmer, og falt. Verbalforslag 2 Kultursamarbeid fikk støtte fra Venstre og ble vedtatt 17 mot 31 stemmer.