Rehabilitering, det «glemte» feltet

Takk, Tommy Skar, for at du, i RB 7.8.23, tok opp temaet rehabilitering og behovet for å øke kapasiteten.itering, det «glemte» feltet

Rehabilitering er et forsømt område innen helseomsorgen og Lillestrøm kommune er ikke noe unntak når det gjelder ansvarsfraskrivelse på dette området.

Lillestrøm Høyre har i flere år forsøkt å få fokus på dette feltet, men dessverre så har vi et flertall av politikere i kommunen vår som ikke lytter til verken fagfolk, pasienter, pårørende eller andre.

Hvordan er dette mulig? Det er blitt dokumentert opp og ned med hvor viktig det er med umiddelbar, riktig og kontinuerlig rehabilitering etter skader og sykdom.

Etter samhandlingsreformens inntreden i 2012 blir pasienter skrevet ut tidligere fra våre sykehus og de er derfor i en dårligere forfatning enn det som tidligere var tilfelle. Dette krever mer av hjemkommunen når det gjelder både kompetanse og kapasitet på rehabilitering. WHO (Verdens helseorganisasjon) ser rehabilitering som det mest vesentlige satsingsområdet de neste 10 år.

Bør ikke Lillestrøm kommune mene det samme? Bør vi ikke sørge for at våre innbyggere kan komme raskere tilbake til arbeidslivet etter skader/sykdom? La kronikere bli mer selvhjulpne over lengre tid slik at antall uføre og trygdede kan reduseres? La eldre få muligheten til å utnytte sine ressurser best mulig slik at de får et verdig og godt liv?

Som politikere bør vi vite at rehabilitering er et felt innen helse hvor kommunen over tid faktisk kan spare penger! Rehabilitering er god samfunnsøkonomi og gir våre innbyggere økt livskvalitet!

Det betyr noe for deg som innbygger hvem som styrer kommunen du bor i!

Anita Borgvang, listekandidat Lillestrøm Høyre